Sandvassheia Verran (15.05.2021)

Ascents Sandvassheia (655m) 15.05.2021 18:08
Kinnkjerklumpen (543m) 15.05.2021 18:52
Visits of other PBEs Holden p-plass (300m) 15.05.2021 16:28
Etter tur til Storknuken i Inderøy kjørte jeg til Malm og videre opp til Holden og demningen der hvor jeg parkerte; tenkte selvsagt bestigning av Sandvassheia som er
fhv kommunetopp i Verran. Etter å ha opplevd mye og dyp og våt snø på Kjerringklumpen dagen før, som attpåtil ligger lavere enn Sandvassheia, tok jeg med meg truger. Startet å gå oppå demningen, videre et kort stykke på kjerrevei før skilt viste vei mot ikke altfor tydelig sti/tråkk ut i terrenget. Veldig bløtt og vått, og snart felter med våt og råtten snø. Forsøkte i det lengste å styre unna snøfeltene, men noen måtte jeg over. Følgelig tungt og småstrabasiøst opp bratten før Kinnkjerrklumpen. Vel oppe på ryggen forandret det seg imidlertid til det bedre; stort sett lettgåtte snøbare rygger som kunne følger i vestlig retning. Kryssing av noen lengre snøfelter da det nærmet seg toppen, men av fast og fin kvalitet, så trugene forble medbrakt dødvekt. Vind av minst frisk bris styrke og skiftende skydekke med enkelte gløtt av sol, altså nokså bra turvær
Høyest i Verran. Innsjøen Holden bak.

God utsikt til fjellpartier jeg stort sett ikke kjente meg igjen i. Holdt en litt sørligere kurs på returen, bl.a. for å få med meg sekundærtoppen Kinnkjerrklumpen.
Varde Kinnkjerrklumpen med utsikt mot Holden-demningen

Vesentlig raskere ned enn opp den snø(slaps)/gjørme/vannsigdominerte nordøstflanken tilbake til bilen. Idet jeg gjorde meg i stand til å kjøre videre til overnatting i Verdal, begynte det å regne...

Ti på topp Steinkjer

Written by TERJES 19.05.2021 12:50

Denne toppen er med i Ti på topp Steinkjer, og siden 05.05 er det registrert 270 besøk på Sandvassheia. Du er flink til å finne snø, første snøfall på Hemnafjell i November 2019, siste rest av snø i Innherred nå, og skal du videre til Skjækerfjella blir det kanskje mulig å bruke skiene. Takk for spennende turrapporter.

Sv: Ti på topp Steinkjer

Written by Stigun 19.05.2021 20:21

Takk for kommentar, Terje! Ja, akkurat hjemkommet fra fin ferieuke som har vært benyttet i ditt hjemfylke og til en viss grad i Møre og Romsdal. Droppet Skjækerfjella denne gang, var usikker på føreforholdene, men fikk med meg mye annet bra av turmål! Du står på du også; ser jeg!

Trøndertur

Written by Osten 19.05.2021 12:03

Gratulerer med nye topper i Trøndelag. Du beveger deg i området der jeg er oppvokst på Steinkjer! Fortsatt mye snø i fjellet, sein vår?

Sv: Trøndertur

Written by Stigun 19.05.2021 20:18

Takk for det Olav! Du har jo nettopp hatt et fint "kommunetoppraid" i samme region du også, har delvis fulgt i dine fotspor, som du vil kunne se av påfølgende turrapporter. Og ja, fortsatt overraskende mye snø i Midt-Norge! Gratulerer til deg også!