Kinn: Blåfjellet og Frishatten (15.05.2021)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Blåfjell (764m) 15.05.2021 13:58
Frishatten (281m) 15.05.2021 15:18

Jeg har både gått mye turer og syklet mye i disse områdene da jeg bodde i Florø. Blåfjellet har jeg tenkt på å besøke mange ganger. I dag var det supert vær, varmt og shorts og BH temperatur omtrent hele veien. Fant en flott sti merket mot Plassen ved enden av skogveien. Denne ledet meg akkurat der jeg hadde tenkt å prøve meg oppover. Fra plassen var det merket med skilt i alle retninger og også oppover mot Blåfjellet. Stien er utrolig flott og jeg fant merkinger helt til en kommer opp på selve ryggen mot toppen. Herfra var det en fryd å gå oppover på konglomeratfjellet som preger dette området fra ålfoten og helt ut i øyene i havgapet. Kjempeflott utsikt fra toppen. Her måtte jeg bare ha meg en lang og god pause i varmen fra sola.

Returen la jeg via Frishatten. Her var merket med skilt i starten, men jeg fulgte stort sett diverse dyreteåkk i lettgått terreng. Fant merkinger igjen siste delen mot skogveien. Dagen ble avsluttet med felles middag oppe på parkeringen i Magnhildskaret sammen med Vinjar, Ove, Tom og barna. På parkeringen traff vi også helt tilfeldigvis Hilde Lotsberg, Oves kusine. For et hyggelig sammentreff og veldig kjekt å snakke med henne igjen. Det er ca 15 år siden jeg hilste på henne sist :-) En strålende dag i Sunnfjord!

Mot Blåfjellet
Overraskende gode merkinger oppover mot Plassen
Ved Plassen
Flott rygg å følge mot toppen