Kjerkeberget på Krokskogen (14.05.2021)  5

Written by ArvinDeep (Jarle Flaglien) GSM

Start point Skansebakken (191m)
Endpoint Skansebakken (189m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høgåsen øst (578m) 14.05.2021 10:40
Høgåsen vest (576m) 14.05.2021 11:00
Kjerkeberget (619m) 14.05.2021 11:17
Kjerkeberget øst for (605m) 14.05.2021 12:11
Visits of other PBEs Storebekkbua (290m) 14.05.2021 08:40

I alle mine gåturer til Toppenhaug dette året, så har jeg tittet bort mot Kjerkeberget, der det ligger i horisonten. Jeg synes dette er et usedvanlig flott sted, men har tenkt at det ligger for mye snø i marka.

Men jeg tok sjansen denne inneklemte fredagen og lot det stå til.

Parkerte på Skansebakken og gikk innover veien så rett som mulig. Oppe ved fossen og veidele fikk jeg for alvor se hvor mye vann som var i Heggelielva. Jeg som tenkte å gå via Osphaug i den tro at det ville være mindre snø der. Men jeg kjenner ikke hvordan overgangen (oppe ved Fjølhytta) er, så når jeg så fossen bestemte jeg meg for å følge veien i stedet.

Innover mot Storebekkbua var det ganske mye snø der løypa hadde ligget. Dog var det hardt og fint å gå på, og heller ikke spesielt glatt.

Jeg gikk blåstien fra Gråseterveien opp mot Karlstadmyra. Stien var helt bar og første del av veien også. Men så ble det tungt å gå i sørpete gammelt skispor. Det fulgte jeg helt opp til veidelet ved Nasjonalparkgrensen. Der gikk jeg skoglens opp for å unngå den tunge snøen.

Veien fulgte jeg igjen opp til neste sving fordi det var bart. Og så gikk jeg inn i skogen mot Høgåsen Øst. På vei opp så jeg vestover en knaus, som så attraktiv ut, men i "feil" retning. Jeg gikk rett på Høgåsen Øst. Den toppen i seg selv var ikke så veldig flott, men på vei opp kunne jeg se tilbake mot Kolsåsbakken, som ligger nær der jeg bor.

På vei til Høgåsen Vest måtte jeg først ned i en dal med litt snø, før jeg gikk mot toppen. Men jeg måtte bortom denne knausen jeg så på vei opp. Den var det flotteste utsiktspunktet på denne delen av Høgåsen. Et metallrør, så ut som en pipe, stakk opp langs berget. Borte på kanten så jeg ned på en gamme. Må være en av gammene i marka med den flotteste utsikten.

Så snudde jeg nesa mot Vesttoppen og gikk rett dit. Toppunktet der var midt i et einerkratt. Jeg sto der og vurderte hvor jeg burde gå til Kjerkeberget. Ned til den "vanlige" stien der det nok var veldig mye snø. Det vil si - det lå jo snø på alle kanter på myrene. Men jeg tenkte det ville være bedre å krysse rett over. Så oppdaget jeg - i min retningsdesorientering der og da - at jeg så rett bort til Kjerkeberget. Jeg så jo "Kjerka"...

Det ble så rett over og opp skoglens. Tror det var smarteste valg også for skaren holdt meg over myrene og i skogen var det bart.

Lunsj på Kjerkeberget og jeg synes fortsatt dette er en av de fineste toppene i marka.

Derfra gikk jeg mot Kjerkeberget Øst for. Det ble en strabasiøs tur. Mye snø på den siden og råtten og vanskelig å komme fram i. Dessuten ble jeg forhindret av store bekker og mye vann på flere steder. Ser av sporet, i ettertid, at jeg ikke akkurat valgte enkleste rutevalg heller. Var bla innom en "mellomtopp", helt unødvendig.

Kjerkeberget Øst for var heller ingen utsiktstopp, men så hadde jeg vært der også. Videre var planen å gå rett mot et veidele jeg så nede ved Heggelivannet og derfra bort til Gråseterveien og tilbake mot bilen.

Mye snø og kronglete og jeg fulgte terrenget uten å sjekke GPS'en. I ettertid ser jeg jo at jeg sporet helt av i retningen. Heldigvis oppdaget jeg det tidsnok til å ikke havne altfor feil i forhold til bekken. Men det ble 50 meter opp langs bekken mot veien - de 50 vanskeligste meterene på hele turen.

Da jeg endelig var på veien var jeg så lettet for nå skulle jeg gå på en fin såle etter vinterens skiløype i flere kilometer. Tok et stopp nede ved Gråseter for å ta en cache men ellers strake veien tilbake til bilen.