Høgestang (14.05.2021)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Høgestang (274m) 14.05.2021 18:39
Visits of other PBEs Høgestang parkering (145m) 14.05.2021 17:30

Etter Geiteryggen. 2 like i Halden kom vi på Fv 21 og Fv 106 til Høgestang parkering som ligger på Remnetangen ved innsjøen Lille Remne. På veien dit kjørte vi innom Brekke sluse i Haldenkanalen. Med sine 26,6 m total løftehøyde i fire kamre er Brekke Nord-Europas høyeste sammenhengende slusetrapp fordelt på 4 slusekammere. Her åpner i mai 2021 Europas lengste hengebru i en Via Ferrata - 124,3 m lang, 15 meter over kanalen,en spennende klatreløype og en 250 meter lang zipline. Vel vært ett besøk.

Ved Høgestang parkering er det god plass til flere biler.Veien til Høgestang er stengt med bom, det er en fin grusvei å sykle på . Fulgte veien innover i 5,2 km. Passerte noen svære beverdammer men så ingen bevere. Før Lundene går veien av til venstre, derfra til stistart er det 375 meter. I en krapp høyresving starter en blåmerket sti til Høgestang. Tydelig sti som stiger lett opp til toppen. Med riktig sykkel går det fint å sykle. Det hadde ikke vi så da ble det fottur. Fin varde på toppen. Toppunktet er vel bolten som står litt vest for varden.
Samme vei tilbake. Rakk nettopp inn i bilen før det kom ett voldsomt styrtregn. Turen gikk tilbake til Halden for å overnatte. Plan for lørdag er Fredriksten festning før vi dra hjem. Kanskje innom Høiåsen. 3 nesten like i Vestby. Ingebjørg var med.