Trengsåsen & Landsverkåsen - Notodden (14.05.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Femmannsdele p-lomme (319m)
Endpoint Femmannsdele p-lomme (319m)
Ascents Trengsåsen Nordvest (419m) 14.05.2021 15:54
Trengsåsen (425m) 14.05.2021 16:10
Trengsåsen Sør (423m) 14.05.2021 16:21
Landsverkåsen (418m) 14.05.2021 17:06
Visits of other PBEs Juvbekkveien (93m) 14.05.2021 15:11
Femmannsdele p-lomme (319m) 14.05.2021 15:35
Bom v/Juvbekktjønn (328m) 14.05.2021 15:38

To litt kortere turer ved Notodden var planen denne ettermiddagen. Det var rundt 20 grader og halvskyet, med mulighet for noen regnbyger. Jeg var noe småtrøtt etter lite søvn natten i forveien da en heftig tordenbyge traff Lier sent på kvelden og sørget for at jeg sovnet mye senere enn vanlig.

Første tur skulle jeg ta like nordvest for Notodden sentrum. Jeg kjørte opp til Hellebrekke på vestsiden av elva som renner gjennom Notodden, og svingte snart inn på Juvbekkveien, som er en bomvei. Der skulle jeg enkelt og greit betale 25 kroner via SMS ved å sende en kode til nummer 2377. Men så greide jeg å skrive inn feil kode, og endte opp med å betale 100 kroner for fiskekort i Nakkevannet utenfor Tromsø... Jaja, gjort er gjort, og etter forsøk nummer 2 fikk jeg betalt for kjøring på Juvbekkveien.

Jeg fulgte grusveien til jeg var ved utløpet av Gjuvbekktjønn. Der fant jeg en fin, liten parkeringslomme inntil Gjuvbekken, som passet utmerket med tanke på turen jeg hadde planlagt.

Parkering ved Gjuvbekken, like sørøst for Gjuvbekktjønn.

I begynnelsen fulgte jeg grusvei oppover til jeg var ganske nære nordvesttoppen på Trengsåsen. Underveis passerte jeg tidlig en bom som låses uten varsel, og ved denne bommen var det også en parkeringslomme.

Jeg besøkte de tre toppene på Trengsåsen som er registrert her på Peakbook. Det ble mest vandring i lyngen og terrenget her oppe, men et og annet tråkk eller små stier var det innimellom. Høyeste punkt (425) var det kjedeligste, mens sørtoppen (423) var den soleklare vinneren når det gjaldt utsikt. Veldig glad jeg stakk bortom Trengsåsen Sør, for der var det fint.

På Trengsåsen Nordvest (419). Her var det gløtt av utsikt i motsatt retning.
Høyeste punkt på Trengsåsen (425) er et eller annet sted her.
På Trengsåsen Sør (423). Utsikt vestover mot Hjartdal.
Også mot øst/sørøst var det litt utsikt fra Trengsåsen Sør (423).

Etter Trengsåsen Sør (423) ruslet jeg tilbake i retning parkeringen hvor bilen sto. Da jeg var kommet litt under 400 meters høyde og det begynte å bli noe brattere nedover, ble det plutselig åpent grunnet et hogstfelt. Her fikk jeg utsyn mot nord og nordøst:

Utsikt nordover øverst i hogstfeltet litt nordøst for Trengsåsen (425). Den flate åsen som dominerer i bakgrunnen er Landsverkåsen (418).

Jeg vandret gjennom det delvis gjørmete hogstfeltet, og kom ganske rett ned til bilen igjen. Her var ikke turen over ennå, for jeg hadde lyst til å stikke oppom Landsverkåsen (418) i tillegg.

Så da hoppet jeg over Gjuvbekken, som nesten var helt full av vann. På andre siden av bekken gikk det en sti skrått oppover som jeg kunne følge et stykke. Den forsvant etter hvert, og deretter var det bare å rusle i stort sett åpen skog til toppunktet på Landsverkåsen (418).

På Landsverkåsen (418).

Fra toppen på Landsverkåsen (418) fulgte jeg omtrent samme rute tilbake til bilen. Etterpå ble det en liten kjøretur gjennom Notodden for å gå tur nummer to.