Kjerringklumpen (14.05.2021)

Ascents Kjerringklumpen (601m) 14.05.2021 15:34
Visits of other PBEs Revelltun (123m) 14.05.2021 13:42
Revelltun (123m) 14.05.2021 13:42
Etter besøk på Seksortklumpen i Bjugn kjørte jeg til sørøstsiden av Fosenhalvøya for bestigning av Kjerringklumpen, kommunetopp i (gamle) Leksvik kommune. Solen hadde kommet frem og det var riktig så vårlig og fint her nede ved Trondheimsfjorden. Parkerte ved Revelltun parkering. Regnet med at det var noe mer snø på Kjerringklumpen enn på Seksortklumpen , vel hundre meter høyere over havet som den er. Valgte fjellsko og staver; skulle nok ha tatt med truger også...I starten på kjerrevei, traff illevarslende tidlig på snø og is. Kryssing av elven som var flomdiger; snøsmeltingen i høyden var skikkelig i gang; tydeligvis. Det ble et "mini-riddersprang" mellom to steiner over den frådende elven, videre bratt oppover i tett skog.Der skogen begynte å bli mer glissen og bratten avtok, traff jeg på de første snøfonnene. Forsøkte å følge i et par spor som trolig var satt tidligere på dagen. Snart mer og mer sammenhengende snø, og med varmen sank jeg en god del nedi, inkl noen solide gjennomtråkk. Omsider kunne jeg se Kjerringsklumpen, men måtte først ned et noe bratt gjel. Om jeg ikke var gjennomvåt på bena før, ble jeg det i hvert fall nå!
Kjerringklumpen i sikte...
... men først må denne bratte kløften forseres

Gikk likevel noenlunde greit til topps og snart kunne jeg klappe på varden og nyte en flott utsikt, selv om det var nokså disig.
Tråkking i dyp våt snø siste drøye kilometeren
Trondheim med Munkholmen kan skimtes i disen i sørøstlig retning
Utsikt nordøstover en nesten speilblank Trondheimsfjord

Retur selvsagt i samme spor som opp. Vel nede idet jeg lagret turen på Pb-appen, så jeg at Otto hadde vært på Seksortklumpen; i dag! Jeg ringte opp den godeste Otto, og ja; han og Tare hadde vært på Seksortklumpen to timer etter at jeg var det, fra nordsiden! Hvilket utrolig sammentreff!!
Det ble til at jeg like godt bestilte hotellrom på Åfjord Fjordhotell, hvor Otto og Tare residerte. Det ble en meget hyggelig og for meg; interessant kveld. Inspirerende og spennende å høre kanskje Norges mest erfarne fjellkjenner Otto øse av sine erfaringer og kunnskaper om norske fjell. Og ikke mindre imponerende å få høre om alt Tare har klart å gjennomføre og vært med på av bragder på tross av sitt alvorlige multihandikap. To store personligheter begge to!