Fjeldborg på Landåsfjellet lokalisert! (12.05.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nordre Natlandsfjellet p-plass (230m)
Endpoint Samme (230m)
Indianerstien (561m) 12.05.2021 16:00
Turnerhytten d.e. (ruin) (550m) 12.05.2021 16:10
Fjellro (tuft) (387m) 12.05.2021 16:45

Tur på Landåsfjellet med Helge Titland og hunden Akon for å lete etter stedet der hytten Fjeldborg lå omkring 1916. Ved Stulihaugen støtte vi på en hoggorm, som pilte over stien foran oss.
På nytt saumfarte vi området omkring Lyngtun (ruin) som både hbar (Harald Barsnes), Kjell51 (Kjell Øijorden) og vi uten hell har søkt i tidligere. Og denne gangen ble det full klaff! Ca. 25 nord for og noen meter ovenfor ruinene etter Lyngtun (ruin) gjenkjente Helge bergnabbene som er synlige på de to gamle bildene fra 1916 av hytten Fjeldborg (tuft), Landåsfjellet (BF II side 226). I tillegg oppdaget han en firkantet brønn på ca 1 x 1 m med fint oppmurte sider av stein i et lite søkk i terrenget ca. 10 m SV for der hytten må ha stått (GPS 32V 300371 6696526). Denne brønnen kan ha vært anlagt og brukt av eierne av Fjeldborg, men det kan og være folket på Lyngtun (ruin) som har brukt den.

Dette mener vi må være stedet på Landåsfjellet der hytten Fjeldborg har stått

Vi gikk tilbake til stedet 14.5.2021 og ryddet vekk busker og kratt for å få bedre bilder.

Knausene bak Fjeldborg etter rydding av busker og kratt 14.5.2021
Oppmurt brønn nær Fjeldborg og Lyngtun
Gammel murstein i tuften etter Fjeldborg

Under mosen langs en slags kant inn mot knausen fant Helge en gammel, intakt murstein som ytterligere indikasjon på at det har stått en hytte på stedet. Vi fant ingen sikre spor etter muren som er godt synlig på de gamle bildene, og antar at steinene fra muren er flyttet ned til nabohytten Lyngtun som ble bygget en god del år etter at Fjeldborg forsvant (omkring 1925).
Fjeldborg (tuft), Landåsfjellet er omtalt i tekst og med to bilder i BF II. Bildene datert 1916 ble funnet i hytteboken på nabohytten Fjelly, og det antas at hytten ble oppført omkring 1910 og forsvant i en storstorm omkring 1925. Forfatterne av BF II har ikke dokumentert hvor hytten lå, og den er heller ikke tegnet inn på kart i BF II.

Etter denne artige "oppdagelsen" fortsatte vi nordover via Orrehaugane og Bryterhytten (tuft) til Nubbevatnet der vi gikk på østsiden av vannet til stedet der

Jotneberg d.e.
sannsynligvis lå. Stedet ble første gang lokalisert av Kjell51 (Kjell Øijorden)turen 24. mars 2021, men uten at det den gang eller senere ble funnet fysiske rester etter hytten. Jotneberg er omtalt på s. 278-80 i Bergensernes Fjellverden II (BF II). Hytten ble bygget omkring 1932 av syv ungdommer med bakgrunn fra speiderbevegelsen (1. Minde speidertropp). Den første hytten brant ned etter noen få år, men allerede høsten 1934 sto den nye hytten klar, "noen steinkast" sydøst for den gamle hytten.

Stedet for den gamle Jotneberghytten. Vi fant en lav, liten mur til venstre for flaten, og tror hytten må ha ligget inne i krattet til venstre i bildet

Vi undersøkte terrenget noen meter nord for den åpne flaten, og her oppdaget vi en langsgående struktur i N/S retning som kan ha vært en liten mur inn mot bergveggen i øst. Helge rev av mose, og vi kunne bekrefte at det ligger en lav steinmur under. Ut fra dette, mener vi at hytten sannsynligvis har stått ca. 10 m nord for der koordinatene er lagt inn (32V 300876 6697006) og flytter lokaliteten dit. Dette området er overgrodd med småtrær, men ligger i ly inn mot en liten fjellknaus mot øst med fin utsikt vestover mot Nubbevatnet.

Helge avdekket deler av en lav mur øst for stedet der Jotneberg d.e. sannsynligvis lå
Inne i dette overvokst krattet tror vi Jotneberg d.e. må ha ligget

Etter en matpause fortsatte vi mot Ulriken. Vi passerte Midt i Bergen og gikk opp stien i Korketrekkeren forbi Speiderhytten og Nødkjelke ved Korken. Etterhvert kom vi inn på hovedstien mot Ulriken og fulgte denne med en avstikker til Lægdetjerntoppen.

Lægdetjernet og Lægdetjerntoppen

Lemickahytten
Ruinene etter denne hytten ligger rett nedenfor og vest for Lægdetjerntoppen.

Ruinene etter Lemickahytten nede til venstre med Ulriksmasten i bakgrunnen

Lemickahytten (ruin) er omtalt i BF II på sidene 265-6. Hytten ble bygget som en "fangsthytte" i 1929 av Kristian Felix Lemicka (1881-1957). Lemicka var av finsk opprinnelse (Lemikainen), og hytten gikk derfor også under navnet Finnehytten. Han var oppvokst i Hammerfest, arbeidet i ungdommen på fangstskuter, men flyttet senere til Bergen. Omkring 1930 var det ennå småvilt å jakte på i området rundt Ulriken, noe han trivdes godt med. I 1931 ble hytten utvidet fra 3x3 til 4x5 meter, og hadde da stue, kjøkken og to soverom. Under 2VK ble hytten okkupert av tyskerne og brukt som "brakke" for vaktmannskaper på Ulriken. Senere ble den sterkt ramponert og brant antagelig ned 22. juni 1945.

På vei mot ruinene etter Lemickahytten. Foto Helge Titland
Restene etter Lemickahytten
Lemickahytten med Ulriksmasten i bakgrunnen

Herfra gikk vi østover i retning mot Skomakarvatnet. Passerte Nødkjelke, Ulriken.

Nødkjelken nær Ulriksmasten
Nødkjelken Ulriken - Byfjellene nr. 101

Fortsatte delvis på sti og delvis uten sti nedover i terrenget mot utløpet av Skomakarvatnet 564. Stille og fredelig område, lite besøkt av folk. Nord for Skomakarvatnet ligger ruinene etter

Sæterjenten
Hytten er omtalt i BF II side 211-13. Den ble bygget omkring 1906 av en drosjesjåfør fra Nøstet sammen med kamerater fra samme område. Omkring 1931 ble hytten solgt til fem privatpersoner og idrettsfolk som arrangerte 17. mai festligheter og marsj til Ulriken med avsynging av tradisjonelle 17. mai sanger! I 1937 ble hytten igjen solgt - denne gang til Sportsklubben Orion med tilknytning til Nordnes - og skiftet da navn til Orionhytten. Under 2 VK bodde flere av medlemmene på hytten der de hadde orkesterplass til beskytning av engelske fly fra batteriene på Rundemanen. Hytten, som var på ca. 50 kvm med sengeplass til 18 personer, ble etter hvert mindre brukt og forfalt gradvis. I 1964 ble den veltet av en storm. Utover på 1970-tallet ble restene revet og etterhvert fjernet, noe med helikopter.

På vei nedover mot Skomakarvatnet
Festet for flaggstangen til Sæterjenten består. Foto mot Ulriken
Den svære, men delvis sammenraste varden ut mot stupet ned mot Svartediket og Isdalen. Rundemanen i bakgrunn
Murene etter Sæterjenten er fortsatt godt synlige. Sannsynligvis har det stått to bygninger på flaten
Ca. 20 m lang mur på østsiden av tuften ned mot Skomakarvatnet. Muren ble sannsynligvis bygget under krigen. Foto Helge Titland

Vi fortsatte oppover mot den vanlige stien over Vidden, fulgte denne opp på høyden nord for Smedmyra der Helge fant en sti som førte mot Byfjellenes høyeste punkt.

Fortsatt snøfonner nord for varden

Deretter videre på Rett Vest stien forbi Valhal ved Øvstegjelsvatnet der Helge har registrert kulturminnet Stemme Øvstegjelsvatnet.

Passerte ruinene etter Soria Moria (ruin) og gikk Indianerstien der vi tok en liten avstikker ned til hoppet i Soriabakken.

Den fint oppmurte hoppkanten i Soriabakken
Fra overrennet i Soriabakken ned mot hoppkanten
Helge på Indianerstien
Nede ved Vassdalsvatnet kunne vi enda en gang beundre det flotte anlegget etter den eldre Turnerhytten som ble revet i 1955 pga nærheten til drikkevannskilder

Fra Vassdalsvatnet tok vi oss tilbake til hovedstien på Ulriken og fulgte stiene ca. 3 km tilbake til utgangspunktet. Tusen takk til Helgen for identifikasjonen av Fjeldborg (tuft), Landåsfjellet og en kjempeflott tur!

Imponerende

Written by Syvfjell 04.11.2023 20:40

Det var jo imponerende med funnet, sist jeg var i området for å lete så likte ikke følget mitt noe særlig å måtte gå i sirkler på berg og myr :D

Flott at Jotneberg d. e. er også bekreftet.

Gratulerer med Fjeldborg

Written by Kjell51 15.05.2021 14:09

Så det måtte elitelaget til for å finne hyttetuften til Fjeldborg. Flott at dere tok en skikkelig rydding i terrenget, ingen tvil etter ryddingen. Flott turrapport.

Takk også til Helge Titland og sporhunden Akon.

Sv: Gratulerer med Fjeldborg

Written by knutsverre 17.05.2021 15:19

På vegne av oss alle - takk for hyggelig kommentar, Kjell! Det hjelper med et nytt par øyne og radarblikket til Helge som har jaktet kulturminner halve livet! God 17. mai!

Endelig Fjeldborg! :)

Written by hbar 15.05.2021 01:09

Imponerende stykke arbeid med å finne og rydde fram plasseringen av Fjeldborg! Og mye mer effektivt enn mine tre søk over betraktelig større deler av Landåsfjellet. ;)

Jeg innser nå at jeg var innom og vurderte den bekreftede plasseringen av Fjeldborg allerede på mitt første forsøk 1. april. Hvorfor jeg den gang ikke vurderte plasseringen som aktuell er jeg usikker på, men det er uansett ikke noen tvil når man ser bildene av plassen slik den ser ut nå.

PS: Du må gjerne bytte ut bildet av Jotneborg d.e. dersom du har et som passer bedre med den oppdaterte plasseringen enn det bildet jeg la inn?

Sv: Endelig Fjeldborg! :)

Written by knutsverre 16.05.2021 11:29

Takk for hyggelig tilbakemelding, Harald! Godt endelig å ha fått en avklaring på beliggenheten av Fjeldborg. Vi hadde også vært på stedet før, men området var ganske tilgrodd før rydding, og det var ikke så lett å få øye på knausene som vises på de gamle bildene. Stedet der den første Jotneberg hytten lå er inne i et buskas av kratt og trær. Vi har ikke gode bilder som viser beliggenheten. Da må det i så fall ryddes her også, noe vi ikke har planer om.