Vasslausfjellet & Eikelifjellet - Nome/Skien (08.05.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Kommunestua p-lomme (94m)
Endpoint Kommunestua p-lomme (94m)
Ascents Vasslausfjellet (418m) 08.05.2021 14:10
Eikelifjellet S2 (302m) 08.05.2021 15:05
Eikelifjellet Sør (311m) 08.05.2021 15:26
Eikelifjellet (340m) 08.05.2021 15:45
Visits of other PBEs Kommunestua p-lomme (93m) 08.05.2021 13:07

Egentlig var det meldt ganske fint vær denne dagen, med mye sol og litt skiftende skydekke. Det var utrygt for noen lette regnbyger, men de var langt unna da jeg dro fra Drammen på formiddagen. Da jeg kjørte gjennom Siljan så jeg imidlertid at det var mest skyet og grått akkurat i det området jeg hadde planlagt tur. På grensen mellom Skien og Nome kommune der bl.a. Vasslausfjellet ligger, var det noen større regnbyger på gang. Disse så jeg også på regnradaren på Yr.no, men heldigvis virket det ikke som nedbøren var så intens. Noen lette regndrypp skulle jeg tåle, så jeg satset på at bygene ville gå over og dro som planlagt til veien som går forbi Tveitan, og parkerte ved Kommunestua. Der var veien videre sørover stengt pga teleløsningen, men det gjorde ingenting for meg, som uansett hadde tenkt å parkere ved Kommunestua.

Parkering ved Kommunestua.

Grusveien som går vestover mot Torgersrød var stengt med bom på brua helt i starten ved der jeg parkerte. Jeg fulgte denne veien til en snuplass like sør for Torgersrød. Der gikk det over til en traktorvei som delte seg i et hogstfelt etter en liten motbakke. Traktorveien/stien var mest tydelig til høyre og inn i dalsøkket. Det passet jo fint siden det var den veien jeg hadde tenkt meg.

Like etter at traktorveien hadde delt seg, fortsatte jeg på tydelig sti inn i dalsøkket før stigningen mot Vasslausfjellet for alvor tok til.

Snart fulgte stien en bekk oppover i Goddalen, men like før jeg havnet i den dalen holdt jeg på å gå feil, og ta av mot Plankedalen. På drøyt 150 meters høyde virket det først som stien gikk rett fram (til venstre). Det var nesten mer markert stitrasé den veien enn opp mot høyre. Så jeg dobbeltsjekket kartet på PB-appen før jeg tok til høyre, som viste seg å være riktig.

Stien oppover Goddalen var sporadisk blåmerket. Noen ganger fulgte den selve bekkefaret, og da kunne det være litt vanskelig å se at det faktisk var en sti der. Er nok ikke veldig mye trafikk her, for det var ikke spesielt nedtråkket.

På ca 300 meters høyde valgte jeg tydeligvis feil. Der deler stien seg på kartet. Jeg tok sjansen på å gå til venstre over bekken for å følge en gjengrodd traktorvei oppover nordsiden på Vasslausfjellet. Her ble det etter hvert så gjengrodd at veien nesten ble borte, og til slutt trasket jeg oppover i lyngen og satte kursen rett mot toppen. Litt før toppen dukket det opp en liten sti fra høyre, og det var nok den jeg kunne ha fulgt dersom jeg hadde valgt rett sti i krysset på 300 meters høyde.

Ganske flatt topplatå på Vasslausfjellet (418), med åpen furuskog. Høyeste punkt er nok kulen vest på det lille platået. Noen meter lengre øst var det steiner til å sitte på, og en kasse det muligens lå en bok i (jeg glemte å sjekke).

Jeg står på berget som er høyeste punkt på Vasslausfjellet (418).
På Vasslausfjellet. Høyeste punkt er nok kulen som ses noen meter lengre bak ca midt i bildet.

Etter en liten pause på toppen ruslet jeg mot sør for å litt utsikt, og oppdaget en sti som gikk ned mot sørøst. Den valgte jeg å følge, og sannelig gikk den sørover i den retningen jeg hadde tenkt meg. Dermed kom jeg greit gjennom dette småkuperte område like sør/sørøst for toppen av Vasslausfjellet.

Like før jeg nådde en litt større, sørvendt nedoverbakke, dreide stien mot høyre (sørvest). Der forlot jeg stien, og fortsatte nedover bakken mot sør i terrenget. Da den var unnagjort, svingte jeg mot øst for å gå bratt ned mot dalen mellom Vasslausfjellet og Eikelifjellet. Idet jeg nærmet meg den bratteste kneika på rundt 300 meters høyde, så jeg plutselig noen forvridde metalldeler her og der i terrenget. Flere deler dukket opp lengre nede. Noe lignet eksosrør, en annen del var et digert tannhjul. Alt dette lå i en ulendt, bratt skråning med mye løs stein. Dette måtte da være rester etter et fly? Etter litt googling fant jeg ut at det var en flyulykke her den 25.05.1955...

Rester etter flystyrten i 1955.

Jeg stavret meg ned til dalbunnen, hvor det nylig var hogd. Her fulgte jeg en kjerrevei litt nordover mot Snømyr, men før jeg nådde myra, svingte jeg skarpt opp til høyre og gikk videre på en gammel traktorvei. Nedblåste trær sørget for at denne traktorveien ble litt vel mye hinderløype i starten, men etter hvert var den helt grei å følge oppover, et lite stykke. For siste bakken mot Eikelifjellet S2 (302) valgte jeg å gå i lyngen siden traktorveien gikk i en annen retning.

På Eikelifjellet S2 (302) var det ganske åpent, med utsyn nordover og mot øst. Fram til nå hadde det kommet et par lette regnbyger i løpet av turen, uten at jeg hadde blitt våt. Her på Eikelifjellet S2 begynte det å hagle og småregne litt, men heller ikke nå ble jeg nevneverdig våt. Så disse bygene var ikke mye å bry seg om egentlig.

På toppen av Eikelifjellet S2 (302). Bak til venstre ses Eikelifjellet (340).
Utsikt østover fra Eikelifjellet S2 (302).

Videre mot selve Eikelifjellet (340) fulgte jeg høydedraget via Eikelifjellet Sør (311). Her gikk det litt opp og ned, og for det aller meste ble det vandring i skogslyngen. Bortsett fra et lite stykke mellom Eikelifjellet S2 (302) og Eikelifjellet Sør (311), hvor jeg kunne følge en sti som plutselig ble borte igjen.

Flatt toppområde og åpen furuskog på Eikelifjellet (340). Denne toppen er svært bratt mot sør, så jeg ruslet ut mot kanten her og fikk dagens flotteste utsikt. Nå var sola tilbake igjen, så det ble trivelig og fint her i sørsiden på Eikelifjellet.

På toppen av Eikelifjellet (340).
Utsikt mot S/SØ fra Eikelifjellet.
Vasslausfjellet (418) sett fra Eikelifjellet (340).

Første del av nedstigningen fra Eikelifjellet (340) ble kurant og lettgått. Jeg fulgte en jevn og mindre bratt stripe ned til ca 225 meters høyde. Der ville jeg sikte ned mot et søkk i åssiden hvor det var stiplet inn en sti som førte ned mot Kjerringbrekka. I dette søkket var skogen tettere, og stien nesten helt borte i øvre del. Det var temmelig uveisomt her innen det ble bedre og stien mer synlig nede ved Kjerringbrekka.

Under nedstigningen fra Eikelifjellet fikk jeg glimt av utsikt i nordvestlig retning.

Litt etter Kjerringbrekka var jeg tilbake på traktorveien jeg hadde fulgt tidligere på turen. Derfra ruslet jeg samme vei forbi Torgersrød og så grusveien bort til bilen igjen.