Bjørnnhuskollen (08.05.2021)

Ascents Bjørnhuskkollen (355m) 08.05.2021 15:02
Visits of other PBEs Gygrestolen parkering (125m) 08.05.2021 13:45
Lunch litt bortenfor toppen
Etter å ha hjulpet sønnen vår med å sette båten på vannet, var vi klar for en tur. Diskuterte om jeg orket en tur opp til Bjønnhusknollen i dag, eller om vi skulle gå for en ti-topp her i Grenland. Vi gikk for Bjørnehusk, pakket syklene bak på bilen og kjørte via Bø og nedover mot Lunde og inn til parkeringen der en kan gå til Gygrestolen. He er det laget en stor parkeringsplass siden sist vi var her. Mange biler her i dag, men var plass til oss også. Syklet innover men stoppet ganske fort og ble vitne til en eller annen rovfugl og to ravner som jaget en kjempestor kongeørn rett over oss. Ravnene ble som småfugl sammen med ørnen. Stod i mange minutter og så på dette, mens ørnen fløy høyere og høyere opp i luften. Slike opplevelser er noe av det vakreste jeg vet. Vi kunne ikke fått en bedre start på en fin tur.
Syklet grusveien innover forbi den fantastisk flotte Uvdal gård. Her har det nok bodd storfolk langt tilbake i tid.
Fulgte Sissels nyskrevne beskrivelse, hun var der i går. Da vi kom til elven Sissel snakker om, var det nok mer vann i denne i dag. Vi syklet over og nesten opp den første bakken før jeg måtte gi meg, ble for bløtt i veien. Ser noen har syklet lenger. Parkerte syklene og gikk videre innover etter Sissels GPS-spor. Fulgte sporet til toppen. På veien opp var det et ramla træ vi måtte klatre litt i, ellers ikke noen utfordringer. Ved dette treet så jeg en liten tystbast.
På toppen kosa vi oss med niste og appelsin, men vi så at det kom regnbyer sørfra og da vi kom ned til veien, regnet det litt. Kristen dro syklene over elven, en ette en og bar meg til slutt på ryggen over elven. Vannet gikk opp til knærne og han mente det var nok at en av oss ble våt. Turde ikke sykle over igjen med elsyklene, han var redd for motoren. Gentlemann han mannen min. Da vi syklet tilbake skremte vi opp to rådyr, som løp innover i skogen. Tilbake på parkeringen snakket vi med to damer i en bobil. De var også på topptursamling. Fin tur. Takk for spor Sissel.
Staselige Uvdal gård
Her parrkerte vi syklene
Lett klyving over disse grienene