Store Smørstabbtind og Storbreatind (08.05.2021)  4

Written by torelie (Tore S. Lie) GSM

Start point Krossbu (1,227m)
Ascents Store Smørstabbtinden (2,208m) 08.05.2021 14:40
Storbreatinden (2,018m) 08.05.2021 16:32

Variert vær i dag, snødde litt, skyet og lite sikt og noen gløtter med sol. Storebjørn var hovedplanen, men tok noen vurderinger underveis da sikten var dårligst innover der. Brukte 2:47 opp fra Krossbu opp til Store Smørstabbtind! Tok skiene på sekken på rundt 2.000 meters høyde og tok føttene fatt i brattpartiet og til toppen. Greie spor å gå i og droppet stegjern, falt gjennom noen få steder. Vanskelig snø å kjøre ned igjen fra toppen. Ventet på følge og tok følge ned igjen med to hyggelige jenter. De eneste som var igjen på toppen da jeg kom opp. De kjørte også ned fra toppen, den ene med løs binding! Tøffe jenter! Litt utfordrende i brattpartiet, men nedkjøringen gikk bra.

Gikk på Storebreatind for å få sammenhengende nedkjøring helt ned igjen. Måtte stake lett noen få partier til jeg kom til nedkjøringen fra Veslbreatind, så planen funka. Meget bra fra der og tilbake til bilen.

Fin og artig tur som ville vært enda finere med bedre sikt enn det var i dag. Mye folk på tur!