Storebjørn gjemte seg - men Veslebjørn ble fin bonus (08.05.2021)

Written by jensbar (Jens Barland)

Ascents Veslebjørn Nord (2,110m) 08.05.2021 09:52
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 08.05.2021 09:52
Leirbrean (1,700m) 08.05.2021 09:52

Storebjørn (2222) var målet. Har ønsket meg denne i flere år. Men da jeg endelig var der - rett under toppen - valgte jeg å snu mens det fortsatt var sikt på returen. Litt for risikabelt å ta seg ned der uten å se noe, tenkte jeg.

Storebjørn med snø og skyer rundt toppen.
Storebjørn glitret i solen da jeg dagen før så den fra Loftet. Men da jeg skulle til topps, ville den ikke ha besøk.

Start fra Krossbu. Nydelig og fint terreng innover med jevn stigning. Over Leirbrean. Jeg tenkte at man burde gå i tau over bre. Det er regelen. Her går de aller fleste uten tau. Jeg spurte lokalkjente som mente det var trygt i år, pga. værforhold, men at man skal være bevisst på dette.

På snaut 7 km tar man 750 ganske jevne høydemeter opp til Bjørnskardet, mellom Veslebjørn og Sokse. Så traseen innover er snill, og nedoverkjøring hjem igjen er absolutt ikke for bratt.

Innover Leirbrean. Fint men usikkert værvarsel.
Bjørnskardet i sikte. Til venstre Sokse, med litt skyer. Til høyre Veslebjørn Nord, Bjørneggen og Veslebjørn.

Rundet Bjørnskardet (2012). Møtte noen der som hadde droppet Storebjørn. Sokse lå fint til rette, og flere kløyv opp der. Kanskje det var Sokse jeg skulle ha satset på i dag, og ikke Storebjørn? Slik tenkte jeg etterpå.

Uansett, fra Bjørnskardet holder man først til venstre og tar seg ned ca. 100 meter før det stiger frisk opp igjen. Selve toppen lå hele tiden inni en sky, og det snødde noe. Da jeg stod godt oppi bakken var min vurdering at har vil jeg ha sikt på vei ned. Det blir for risikabelt å komme utenfor sporet her. Så da snudde jeg, for sikkerhets skyld.

Tilbake i Bjørnskardet tok jeg en avstikker opp på Veslebjørn Nord (2110) til fots. Flott bonus det. Bonus var også den deilige nedturen tilbake til Krossbu.

Utsikt til Storebjørn m.m. i gråvær. Peak view - 360 grader utsikt - fra Veslebjørn Nord (2110).

Bjørneggen og Veslebjørn, sett fra Veslebjørn Nord.
Fint vær hjem igjen. Herlige bakker over Leirbrean tilbake til Krossbu.