Litlkalkinn og Kalknebba (08.05.2021)  6

Kalknebba (1,644m) 08.05.2021 13:58
Visits of other PBEs Parkering Hareima/Litlkalkinn (20m) 08.05.2021 09:35
Litlhareima - Utfordrende elvekryssing (135m) 08.05.2021 09:52

På tur med Anja og Ole. Litt usikkerhet rundt føret og værvarselet innebar at plan A ble forkastet i løpet av bilturen, og det ble i stedet på sparket-planlegging da vi svingte inn på Sunndalsøra. Ingen av oss hadde vært oppe i Harheimdalen før, så vi bestemte oss for å teste en av toppene rundt den. Valget falt til slutt, blant annet som følge av skral form, på det korteste alternativet.

Vi møtte snøen på ca 250 moh, men skia fikk bli på sekken nesten til tregrensa da det var tråkket gode spor oppover av noen som hadde vært på fottur. Traversen opp i Litleharheimdalen la vi litt lavere enn sommerstien da det så hakket slakere ut. Mye gammel skredaktivitet her, men kaldt nok i dag til at risikoen for nye skred var tilnærmet fraværende.

Lett soltint topplag og innslag av tørrsnø fra Litleharheimdalen og til topps. Jeg og Anja gikk innom Litlkalkinn for å få sett ned på Sunndalsøra mens Ole tråkka spor direkte mot Kalknebba. Vi fikk dermed 100 høydemeter ekstra fin skikjøring.

Kalknebba midt i bildet
Fra Litlkalkinn

Videre mot Kalknebba var det relativt slakt og stabile forhold.

Anja på toppryggen med Storkalkinn, Dordinakken og Kaldfonna bak

Fra Kalnebba var utsikta ned mot Hårstadnebba og Litldalen omtrent like rå som forventet. Med god snø på hele nedkjøringa til ca 250 moh var alle enige om at plan B ikke var så verst i dag heller!