Grytenuten - utsiktstopp godt over forventning! (08.05.2021)  6

Written by Stigun GSM

Start point Kjølvikstølen (28m)
Endpoint Kjølvikstølen (28m)
Ascents Grytenuten (863m) 08.05.2021 13:08
Visits of other PBEs Kloppa p.plass (30m) 08.05.2021 10:46
Midtveis i min 3 ukers gressenkemannsperiode, og en smule lei av
plenklipping og bunnsmøring av båt, ville jeg på tur igjen. Har en stund kikket på to topper på halvøyen som strekker seg sørvest ut i Vindafjorden og Boknafjorden bare forbundet med fastlandet via et smalt eide ved Ropeid; og med bra værmeldinger lå frigjøringsdagen 8. mai vel til rette. Med start kl 0610 hjemmefra var jeg framme etter drøyt 4 timers kjøring i et fint vestlandslandskap hvor våren kjemper for å få overtaket mot lave nattetemperaturer. Parkerte ved Kloppa P-plass/Kjølvikstølen, og fulgte godt skiltet og merket vei, senere skogsvei; mrk Grytenuten, mens jeg hadde hyggelig telefonsamtale med datter Line fra Australia. Snart slutt på skogsvei hvorpå fortsatt godt rødmerket sti begynte å stige bratt oppover , først i tett granskog.
En av flere "kleiver"
Navneopprinnelsen til fjellet er åpenbar!

Et stykke oppe i granskogen skilt som viste vei mot gammel klebersteinsgruve. Kleberstein er så myk at den kan skjæres i med kniv, og ble i tidligere tider brukt til diverse redskaper, bl.a. gryter. Grytenuten har altså navn etter tidligere "steinindustri"! Etter en gresslette på ca 240 moh enda brattere; her var stien genialt lagt i en bratt hylleformasjon kalt "Margreta-kleivå" mellom ca 250-350 moh. Det ble mindre bratt fra ca 400 moh, og like herover passerte jeg skoggrensen. Stien var her for en stor del lagt over lettgåtte og for anledningen stort sett tørre; sva. Over ca 600 moh kryssing av flere korte snøpartier, men uten at man sank særlig nedi. Traff noen få på tur, bl.a. to damer på vei ned fra toppen.
Utsikt mot Fjetlandsnuten og Grytevatnet

Med brukbar dagsform(til meg å være) var jeg oppe på toppen etter knapt 2 timers gange, møtt av en gedigen toppvarde.
Staselig toppvarde! To snøkledde fjell til høyre for varden er Englafjell og Ulvanosi i Kvinnherad!

Utsikten var prima, mye bedre enn forventet. Mot sørvest og vest kunne jeg se havet over en lang strekning, og Boknafjorden med de større øyene Ombo, Finnøy og Rennesøy. Rett i vest var Boknafjellet et tydelig lademerke. I nordlig retning kunne Stord identifiseres, og Hovlandsnuten på Tysnes med sitt karakteristiske sørøststup var ikke til å ta feil av. Også kjente fjell i Kvinnherad lot seg lett peke ut; både Englafjell, Ulvanosi og Rosendalskomplekset med Melderskin og Bjørndalstindane lot seg peke ut. Folgefonni hadde allerede være synlig en stund; dessverre var den helt skjult av en snøbyge da jeg var på toppen. I det hele tatt så det ut til at det var dårligere vær med mer skyer og en del byger lengre nord, som meldt. Mot nordøst og øst kunne jeg seg de nordøstlige fjordarmene av Boknafjorden som går inn i retning Sauda og Hylen, og markerte fjell som Skaulen(1538). I øst topper på Haukelifjell, med trolig Vassdalseggi; Rogalands fylkestopp
Vindafjorden. Sandeid inn til høyre.
Nordøstutsikt. Markert fjell med mye snø midt i horisonten er trolig Skaulen.
Ombo, som ligger innenfor Finnøy i Boknafjorden

Nesten syv timer etter frokost smakte det fortreffelig med niste på toppen. Hadde gått kun i T-skjorte helt til topps, men kjølig drag fra sørøst og skyer som nå og da skygget for solen gjorde at jakke var godt å ta på seg. Var ingen hast med å forlate toppområdet på slik en fantastisk dag, men måtte tilslutt rive meg løs og begi meg på nedveien.

Zoom mot høyeste fjell i øst, Vassdalseggi(høyest i Rogaland fylke)?

Traff flere på vei opp, alltid hyggelig med kort kommentar eller fjellprat med likesinnede!
Parti fra Margreta-kleivå
Kystmaigull(Har parvise blader langs stengelen, i motsetning til vanlig maigull som har alternerende blader oppover stengelen, og også er noe større)
Grytenuten sett fra nord

Dette var en strålende tur som under de rådende værforhold absolutt kan anbefales!

Eg gissar på Napen!

Written by Kaare_70 28.02.2023 20:31

Bildet ditt av den dominerande toppen i aust ser ut til å vera Napen med Reinsnuten ved Gullingen framfor. Sistnevnte har mast på toppen, som eg synest eg ser. Napen er langt frå høgast, men ruver godt over landskapet rundt. Ein nape er det same som ei nipe eller nibbe, kjært barn har mange navn!

Sv: Eg gissar på Napen!

Written by Stigun 28.02.2023 20:51

Takk for hyggelig kommentar fra en utvilsomt lokalkyndig fjellmann! Bra at noen korrigerer mine av og til i overkant dristige forslag til navn på fjerne horisonter.