Vassnestinden (03.05.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Hamnebukta (8m)
Ascents Vassnestind (897m) 03.05.2021

På turen hjemover fra Øksfjord valgte vi å ta en tur innom Jøkelfjorden og gå en tur på Vassnestind for å strekke beina. Det tok litt over en times kjøring til Hamnebukta som ligger i enden av veien. Selv om det så ut til at det hadde vært en del trafikk på fjellet de siste dagene, var vi de første til å komme dit denne dagen så det var uproblematisk med parkering. Turen gikk først ganske bratt opp fra veien og gjennom skogen og jeg ble litt forbanna over hvor bratt sporet var, men alternativet var å tråkke eget spor og jeg gadd ikke å gjøre dette heller. Heldigvis dukket det opp et slakere spor etter hvert som reddet dagen for meg :-) Det var et fint skiføre, med stedvis mye tørr pudder, men lenger opp på fjellet gikk det over til solpåvirket fokksnø som var faktisk veldig fint også. Bak oss fikk vi kjempefin utsikt mot bl.a Langfjordjøkelen som vi hadde vært på dagen før, og Øksfjordjøkelen som stod fremdeles på ønskelista til neste Loppa-besøk. Fra omtrent 600moh og oppover ble det ganske slak stigning og entusiasme blant de andre for å traske over platået til varden var tydeligvis lav, men vi kom oss dit alikevel. Der tok vi noen få bilder før vi snudde og gikk tilbake til en slags fortopp der vi tok av skifeller. Hele nedkjøringa var kjempefin; først ble det silkeføre i den slake vestvendte bakke, og så gikk det over til herlig puddersnø da vi kjørte ned siste henget mot tregrensen. Alle var enige om at vi hadde fått en topp avslutning på langhelgen i Vest Finnmark. På gjensyn, Loppa – sees (forhåpentligvis) igjen snart!

På tur opp fra Hamnebukta
Bratte spor i skogen
Gjengen med Øksfjordjøkelen langt bak
Siste motbakke opp til toppen
En transportetappe over platået
På toppen
Lett skikjøring ned fra toppen
Kamila koser seg i pudderet