Langfjordjøkelen (02.05.2021)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Langfjordhamn (1m)
Ascents Punkt på Langfjordjøkelen (1,062m) 02.05.2021

Andre dag på tur i Loppa og det var meldt strålende sol og lite vind, endelig! Da måtte det bli en lengre tur selv om vi måtte være tilbake i 15-tiden for å rekke ferga tilbake til Øksfjord. Turvalget falt på Langfjordjøkelen og det ble tidlig avgang fra lodgen, rundt 7.30. Det tok omtrent en halvtime for å kjøre oss til Langfjordhamn hvor vi skulle begynne turen. Derfra gikk vi sørover mot Førstevatnet og vi holdt oss til venstre for et lite brattheng i første bakken. Som dagen før var det null spor, så vi alle bidro til å tråkke spor. Det gikk relativt kjapt å komme oss over Førstevatnet og derfra var det ganske enkelt navigeringsmessig siden vi skulle bare følge dalen vestover og opp breen til det store platået som er Langfjordjøkelen. Det var i utgangspunkt en ren trasketur ('langrennsruta' som Morten kalte det for) men vi tenkte at den ville gi oss best mulig sjanse for å komme oss opp på toppen, en liten trøst etter gårsdagens tur. Utsikten bak oss bestod av bare mektige fjell og det var kult å se så mange turmuligheter i området som ventet oss på neste besøk. Etter ca 4 timer nådde vi det som vi trodde var det høyeste punkt på denne siden av platået, men siden det var nesten helt flatt rundt oss var det ikke så godt å si om vi stod presist på det :-) Da var det bare å ta av skifellene og skli nedover igjen.... selv om det ikke ble så mye skikjøring gikk det ganske raskt ned alikevel. Skifeller ble benyttet for å komme oss over Førstevatnet igjen, før vi nøt den fine bakken ned til Langfjordhamn der vi ble møtt av Morten. Det var definitivt ikke den eneste gang vi skulle besøke dette området og flere turer må det bli!

Tilbakeblikk mot Bersfjord
Renate, Kamila og Nora på ny båttur
Rett over Langfjordhamn
Opp bakken mot Førstevatnet
Sporkunst
Litt før Førstevatnet
På vei over Førstevatnet
På tur innover dalen og opp mot breen
Varmt og vindstille!
Med Kvænangstindene bak oss
På platået
Noen svinger nedover
Siste nedkjøring mot Langfjordhamn
Fornøyde turkompiser
Mange kule fjelltopper å se på turen tilbake til Bergsfjord