Kommunetopp - Midtre Sølen 1755 moh, Rendalen (07.05.2021)  6

168 / 410 - Kommunetopp - Tverrfjellet 1208 moh, Trysil, Innlandet, Hedmark
Kommunetopp - Tverrfjellet 1208 moh, Trysil

8.4 km skitur til Tverrfjellet 1208 moh i Trysil

Rando. Flott tur i lettskyet og vindstille vær. Men så kom det en snøbyge på toppen!

Jeg kjørte fra Tranby til Sennsjøvika på torsdagen i strålende sol og var fremme ca. kl. 15.
Der fant jeg en parkeringsplass i et hyttefelt.
Ingen folk og biler å se noe sted.

Etter å ha pakket ski og sko på sekken gikk jeg rett opp gjennom hyttefeltet til jeg traff på en traktorvei. Der byttet jeg på til skisko. Fint skiføre oppover langs denne veien som var i ferd med å gro igjen med småtrær noen steder.

Det gikk bratt oppover i skogen etter hvert og til slutt gikk jeg gjennom et hogstfelt med åpen skog. Rett over skoggrensen var det en bratt kneik på grensen til 27 grader før det gikk slakt oppover inn mot toppen.

Det var vindstille, lettskyet og sol da jeg startet, men skyene vokste og det grodde helt igjen mot nord der det bygget seg opp til en skikkelig snøbyge. Jeg gikk helt opp til toppen med bare trøye. Men så økte vinden på og det begynte å snø, så det var ikke tid til å nyte utsikten. Det var bare å få på seg klær og utstyr og nyte skituren ned igjen. Det var godt skiføre og lyset var heldigvis fint å kjøre i til tross for snøbygen.

Nå fulgte jeg traktorveien helt ned til bilveien. Måtte ta av skia tre ganger, men kom meg helt ned på ski. Flott tur!

Vel nede var det bare å pakke inn i bilen og kjøre mot Gravåsen, utgangspunktet for turen til Midtre Sølen. Veien var stengt mellom Snerta og Elvbrua på grunn av teleløsning, så det ble en liten omvei via Femundsundet. Det var greit nok, jeg hadde god tid. Langs veien så jeg to fine elger. Den ene krysset veien foran meg. Flotte dyr!

Fremme ved Gravåsen ble det kveldsmat og en liten skitur mot Sandbu for å tilpasse kortfellene som ble 10 cm kortere. Så var det bare å legge seg i soveposen. Praktisk å overnatte i bilen!

169 / 410 - Kommunetopp - Midtre Sølen 1755 moh, Rendalen, Innlandet, Hedmark

22.7 km fjellskitur til Midtre Sølen 1755 moh
Fantastisk tur! Sol og vindstille på toppen!

Etter å ha overnattet i bilen var jeg klar for ny tur tidlig fredag morgen.
Jeg startet å gå ca. kvart på syv. Sola var oppe for lengst og det ble fort varmere enn de seks kuldegradene jeg våknet til.

Jeg fulgte skiløypene forbi Sandbu. Videre gikk jeg bare i retning mot toppen som jeg så der langt i det fjerne. Fulgte sånn omtrent sommerstiene på kartet. Det var litt lite snø noen steder der snøen var blåst bort eller smeltet, men jeg trengte ikke å ta av skiene for jeg kunne gå rundt der det var nødvendig. Greit skiføre med kortfeller frem til der stigningen mot toppen begynte for alvor. For det meste hardt, skare og fast snø. Jeg tok på langfeller på skiene ved Skardstjønna.

Det var ca. 9 km og 400 høydemeter bortover og opp og bortover og ned og opp på vei inn til Skardstjønna, så bratt opp til toppen. Derfor fristet rando ikke. Gikk til fots til toppen fra ca. 1500 moh. Der var det for hardt og bratt for fjellski for min del. Gikk også til fots hele veien ned igjen helt til Skardstjønna. Så jeg kunne like gjerne satt igjen fjellskia her. Rando hadde vært bra ned fra toppen, så kanskje det hadde vært en idé å putte rando-utstyret på en pulk neste gang det er så lang og flat anmarsj.

Det ble en helt fantastisk flott dag med sol og det var helt vindstille til og med på toppen.
Dette er skikkelig villmark!
Utsikten på toppen er formidabel i alle retninger.
Det er spennende å stå på toppvarden og se rett ned det dramatiske stupet mot nord.
Blomkålsnø hadde pakket inn toppene og laget artige formasjoner.

Dette er virkelig en kremtur!

Søre og Midtre Sølen
Utsikt fra toppen nordover mot Femunden

No imponera du igjen

Written by janlan 10.05.2021 07:31

Såg no halve kongreriket derifrå

Sv: No imponera du igjen

Written by josokbakke 10.05.2021 09:17

Ja, fantastisk utsikt 360 grader rundt! Herlig tur! :)