Bjørnhuskkollen (07.05.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Bjørnhuskkollen (355m) 07.05.2021 12:35

Bjørnhuskkollen i Nome og Midt-Telemark

Dagens tur var en av de toppene bare Roger, supersamleren i Telemark, hadde vært på. Han gikk fra sør, men vi ville prøve fra nord, siden vi bor i Seljord.

Vi kjørte til Bø og videre mot Lunde, tok inn mot Uvdal og parkeringen til Gygrestolen. Vi passerte den og kjørte helt inn til gården og vegkrysset der bommen er. Den var åpen, men vi turte ikke å kjøre inn, så at det var en del skogsdrift innover. Øyvind satte meg og en av syklene av og kjørte tilbake til ei parkeringslomme før jordene på Uvdal startet. Så syklet han derfra mens jeg begynte å rusle opp de første bakkene. Vegkvaliteten var ikke den beste for sykling pga det var kjørt mye med traktor og skogsmaskiner. Vaskebrett følelse til tider. På toppen ventet jeg på han og vi sykles videre innover, så over ei bru, opp en bakke og så slakt nedover til vi kom til en sving. Her tok vi av. Etter noen meter kom vi til ei elv som var litt mer vann i enn ønskelig. Øyvind tok fart og syklet igjennom. Jeg valgte å gå, men måtte gå fra stein til stein, men sykkelen på slep. Klarte meg så jeg ikke ble våt på beina med fjellsko.

Vel over kom skuffelsen, det var umulig å sykle videre, alt for løst etter vinterens smeltinger. Vi satte fra oss sykkelene og labbet videre innover skogsbilvegen. Vi angret på at vi hadde tatt med oss syklene over elva. Passerte ei myr med skogsniper, mye rødstruper som sang og en gjerdesmett hadde funnet seg en fin plass i fjellveggen.

Da vi kom nesten helt innerst, rundet det en gammel traktorveg rundt en knause og gikk inn en dal. Her var det nylig delvis ryddet litt, så greit å gå. Vi fulgte traktorvegen innover dalen et godt stykke, vilt og vakkert her. Så gikk det en gammel traktorveg opp til høyre som skrådde veldig fint oppover lia. Da vi kom opp lia var det nydelig skogsterreng å gå på sti i. Når stien svinger innover i skogen så blir den borte. Da var målet å gå mellom to store myrer. Litt bløtt her for å komme seg over til fint skogsterreng opp til toppen. En del sva å gå på. Ingen sti, men vi holdt retningen ved å se på lauvtrea som stakk over furu mot toppen.

Toppen var bar og fin med flott utsikt i mange retninger. Et gammelt trigpunktsignal sto igjen, men toppen hadde falt ned, og resten vil falle om ikke så alt for lenge.

Vi ville prøve en annen tur ned. Så vi fulgte åsryggen mot nord på dyretråkk og lyng. Svingte ned i en dal der vi så på kartet at det skulle gå en traktorveg. Det ble litt bløtt og myrete i starten, så angret på at vi hadde gått ned, og ikke fulgt opp neste ås. Litt vindfall måtte vi også komme oss igjennom. Etter hvert ble det fin traktorveg. Vi fulgte den ned til den svinget, rundt svingen og så prøvde vi å se om vi fant en sti ned til dammen som gikk over elva. Det var ikke lett. Holdt retningen mot der stien startet på kartet, men fant ikke noe sti, men nokså greit å gå. Vi fant en traktorveg som var vasket ut av en bekk, men gikk greit ned den siste bratte lia. Den gikk heller ikke til dammen, så vi måtte bushe oss videre til den. Ikke mye brukt denne dammen, for buskene grodde helt innpå, men vi kom oss ut på den og over. Så var det å traske tilbake og hente syklene. To ganger over elva igjen, men ble ikke våt på beina. Sykkelturen gikk fint ned til bilen, mye bedre enn å gå langs veg.

Første stigningen på sykkel jeg ruslet opp for å vente på Øyvind som hadde parkert bilen
Vegen etter elva, alt for løst til å sykle med våre sykler, vi valgte å gå
Vi passerte ei myr med skogsniper, skrenter både her og der vi gikk innover. Vill natur
Stien/traktorvegen innover dalen
Stikrysset der vi tar opp til høyre, opp lia
Fin traktorveg oppover, men en stund siden den har vært brukt
Utsikt over til Bjørnefjell
En rast i bakken før stien snart svinger innover og vi skal mellom to myrer
Her er den ene myra på høyre side
Snakk om å være tvinna
Sva opp mot toppen. Vi rundet opp mot toppen på høyre side
Toppen med falleferdig signal
Gygrestolen dukket opp da vi begynte å gå bortetter åsen
Litt vått, litt snø og litt vindfall da vi kom ned i dalsøkken
Her ruslet vi over, så ble vi ikke våte på beina