Gamlestølsfjellet og Sjøboltind (06.05.2021)  6

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Start point Herdsla (366m)
Ascents Gamlestølsfjellet (1,528m) 06.05.2021
Øst for Gamlestølsfjellet (1,200m) 06.05.2021
Kyrfonntinden (1,477m) 06.05.2021
Sjøboltinden (1,656m) 06.05.2021

Gode værmeldinger så jeg avspaserte og fant ut at det fortsatt mangler mange topper i Innfjorden på kartet mitt. Start fra vinterparkeringa på Herdsla i nitida med skare og sol fra blå himmel. Fulgte gamle skispor langs ruta til Hesten. Videre innover Gjølbotnen og opp i skaret mellom Litlehesten og fortoppen på Gamlestølsfjellet. Den tørre fine snøen i nordsidene hadde fått seg en runde eller to med vind og høye temperaturer den siste uka, nå var det brytende skare mange steder. Oppe i sola igjen mot Gamlestølsfjellet var det varmt og godt og lettgått over fortoppen. Heldigvis var det gamle harde spor jeg kunne følge i da ryggen ble brattere og skia måtte på sekken. Veldig fin og småbratt et par hundre høydemeter før jeg kunne gå på ski siste biten til topps. Ganske utsatt opp ryggen ved harde snøforhold.

Gamlestølsfjellet
Ryggen mot Gamlestølsfjellet
Litlehesten i bakgrunnen
Fra Gamlestølsfjellet mot Grønnfonnfjellet

På toppen var det vindstille uten en sky på himmelen.

Nedturen ble 800 hm med delvis fin vårsnø ned i Sjøbolet, men fjellsida er litt for bratt så det låg skredmasser etter små løssnøskred over alt og medførte navigasjon mellom rennene for å finne den beste snøen. Skøyta raskt over vatnet før neste stigning.

Fant ingen beskrivelser av vintertur opp her så var litt spent, men i skyggen var det minusgrader og snøen var stabil så vurderte det til akseptabel risiko. Kom bare noen mikroisklumper fra fjellsida innimellom. Det ble raskt hard og gikk derfor 300 hm med stegjern og isøks. Uvant og tungt. Heldigvis ikke knallhard is. Oppe på kanten var det på med ski og kort rast før neste utfordring med kryssing av bratt SØ flanke med en del is i fjellsida over. Alternativet var omveg om Høgstolen så vurderte risikoen som akseptabel og labba iveg. Av med ski ca halveis og videre med isøks og stegjern i våt snø til knea. Der det var is i fjellsida over ble det noen raske intervaller for å redusere oppholdstid, men ingenting kom ned og jeg kunne fortsette på ski mot toppen i en seig bakke .

Nedkjøring
Over Sjøbolet
Mot Høgstolen
Bratt traversering, Middagstind i bakgrunnen
Framsida av Sjøboltind
Mot Brekkehornett
Mot Sjøboltind med Gamlestølsfjellet til venstre

Kort matbit på toppen før jeg rente SV mot Kyrfonntind. Flere renneformasjoner i kjøre ned, men også her var det små avsetninger av våte løssnøskred som ikke gav den store flyten i skikjøringa.

Kort stigning opp østsida til Kyrfonntind, men litt ekkelt å navigere frem til toppen da det virket å være skavler på hver side av ryggen. Toppen bestod av en smal snørygg, men skavlene var ikke så overhengende som først antatt. Bratt og litt krevende nedkjøring langs ryggen, men beholdt skia på hele vegen. Var usikker på rutevalget ned mot Strupen, men hadde ikke full oversikt over utgangen på flanken rett nordover så tok til fornuft og sklei rund. Ble derfor en ekstra bakke med feller på opp til Strupen. Hadde egentlig planer om Grønnfonnfjellet også, men all traskinga med stegjern i blaut snø hadde tappa på energien og jeg valgte derfor enkleste veg ned igjen. Kom innpå langrennsporet og sparte mye på godt føre fremover dalen. Vegen til Bøstølen var akkurat brøyta, men staka i veggøfta tilbake til Herdsla etter en flott tur i nytt område.

mot Taskedalen og Valldalen
Ski ned ryggen fra Kyrfonntind
Fra Strupen mot Sjøboltind
Sjøboltind fra Grønnfonnbotnen

Missing title

Written by j_snorre 10.05.2021 08:09

Tøft! Tipper den runden aldri har blitt gått vinterstid.