Drømmetur til Nummestolane og Rambertinden (30.04.2021)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Grønsberg (445m)
Endpoint Samme (445m)
Ascents Nummestolane (1,640m) 30.04.2021 16:50
Rambertinden (1,623m) 30.04.2021 18:33
Visits of other PBEs Grønsberg p-lomme (445m) 30.04.2021 10:35

Nummestolane - høyest i Vik kommune, Vestland

På grunn av økende nedsmelting av isbreene - inkludert Fresvikbreen - har det en god stund vært tvil om hva som er høyeste punkt i Vik kommune. Etter en omfattende diskusjon i oktober 2020 på Peakbook endte det opp med at Kartverket endret kommunetoppen i Vik fra Punkt på Fresvikbreen til Nummestolane, noe som ga utslag på de fleste listene over kommunetopper i Norge. Per dags dato er imidlertid ikke koordinatene for Nummestolane korrigert hos Kartverket. Der oppgis fortsatt tallene for Punkt på Fresvikbreen! Dette har jeg gjort Kartverket oppmerksom på for noen dager siden!

Jeg var på Punkt på Fresvikbreen i oktober 2015, og endringen inspirerte selvfølgelig til en ny tur til området. Og jeg var på ingen måte alene om å ha slike tanker. 24. april 2021 var det storinnrykk til Vik med fem Peakbookere, deriblant Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen), Hawkeye (Finn Olav Ulvund) og bigmob (Morten Bigseth) som besteg toppen. Tusen takk for info om turen fra bigmob (Morten Bigseth) og for greit GPS-spor som vi stort sett fulgte fra Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen)!
Stig og jeg kjørte fra Bergen kl 07 og var fremme i Vik etter ca. tre timer. Ved Fosse tok vi av mot høyre inn på Seljadalsvegen som vi via diverse småveier fulgte til Nummedalsreset. Like etter Seljadalsvegen 590 går grusveien opp mot Grønsberg av. Dårlig veistandard, men vel verdt turen og 150 hm spart! Veien fortsetter helt til Øvste Nummedalsstølen, men er privat (bom) fra like etter der vi parkerte i Grønsberg p-lomme. Her er det en liten snuplass og utvidelse av veien med plass til 4-5 biler. Med skiene på sekken tok vi fatt på den knapt 3 km lange etappen opp brattene (300 hm) til Øvste stølen.

Øvste Nummedalsstølen 770 moh

Det var barmark opp bakkene øst for stølen og skiene måtte bæres opp til ca. 800 moh. Herfra var det glimrende skiføre med pudder på hardt underlag hele resten av turen. Været var også topp - lettskyet med lange perioder med sol og blå himmel. En virkelig drømmedag i fjellet!

Utsikt sørover mot Sendedal og Svinadalsholtane 1564
Mot Ovrisdalen og Refsdal i sørvest

Lettgått og behagelig stigning oppover det vakre området øst for Hjorthaugrana. På det flate partiet øst for denne toppen venter nesten 500 mer eller mindre bratte høydemeter opp til det flatere partiet vest for Rambertinden. Snøforholdene var gode og det var mange skispor fra forrige helg. Dette er nok den tyngste etappen på turen, og med vårt rolige tempo var vi først oppe på 1500m vel 4 timer etter start.

Oppe på flatene øst for Hjorthaugrana. Foto mot NØ med det bratte partiet (som ikke ser særlig bratt ut på bildet!) til venstre
Stig nyter dagen i fulle monn
På vei oppover mot 1500m kommer Nummestolane til syne i sør

Turen fortsatte i småkupert terreng nær 1569-toppen før en flott nedkjøring på vel 100hm på utmerket føre mot 1453-vatnet.

Vest for Rambertinden ved nedkjøringen mot 1453 vatnet
Mot Nummestolane

Fra 1453-vatnet er det ca. 3 km og 200 hm i lettgått terreng til dagen store og viktigste mål Nummestolane!

Stig på vei opp den siste motbakken mot varden på Nummestolane som skimtes i bakgrunnen

Endelig oppe på varden etter vel 6 timer i rolig tempo. Koordinatene stemte med tallene på PB 32V 375201 6770533. Fantastisk rundskue fra Fresvikbreen i øst til utover i havet vest for Sognefjorden.

En meget godt fornøyd Stig på toppen av Nummestolane i Vik
Endelig Nummestolane - høyest i Vik! Foto Stig.
Mot Fresvikbreen i øst
Mot midtre del av Sognefjorden fra toppen

Etter en god pause ved varden la vi turen innom et lite høydedrag ca. 100 m nord for varden (høyde 1639,1, GPS 32V 375241 6770625) i tilfelle nye, sofistikerte målinger skulle definere dette som høyeste punkt!

Flotte, behagelige nedrenn mot flaten sør for vatn 1453. Vi hadde med vilje valgt å gå på Nummestolane først. Herfra var det bare ca. 1 km i luftlinje og 150 hm til Rambertinden. Vi måtte uansett opp 100 hm langs ruten vi hadde gått inn, og da var det ikke så mye ekstra til Rambertinden. Etter litt diskusjon og påfyll av væske og kalorier fulgte vi sporene til Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) opp. Stor og fin varde og glimrende utsikt fra denne toppen også - kanskje enda litt bedre enn fra der vi kom.

Like under toppen på Ramertinden. Nummestolane i bakgrunnen. Foto Stig
Varden på Rambertinden bestiges! Foto Stig
Formidabel utsikt fra Rambertinden!
Det var fotspor etter andre på varden på Rambertinden!
Rambertinden sett fra vest

Flotte renn ned igjen mot vest. Været var like fantastisk - sol, vindstille og silkeføre. Det ble en liten omvei nord for 1596-høyden som vi like godt kunne ha gått over eller sør for.
Stig like før nedkjøringen fra 1500 m. Flott lys over Sognefjorden.

På 1500m begynner de fantastiske nedrennene. Her kom virkelig Stig sine skiferdigheter og Telemark-utstyr til nytte! I klassisk stil svingte han seg meget elegant ned de 500 hm. En sann nytelse å følge med på! For meg på fjellski var løsningen å krysse frem og tilbake langs sporet opp ved å legge ruten mest mulig i uberørt snø. Det ble mange flotte renn på meg også med GPS-hastigheter opp mot 30 km/t som holder for meg! På slutten av turen gikk jeg min egen vei ved å følge et skispor litt for langt mot øst. Dette førte etterhvert ned til en slags ryddet sti mot stølen, men ble uansett en unødvendig omvei. Så gjensto bare returen langs traktorvegen tilbake til der vi hadde parkert. Tilbake der etter 10.5 timer etter en på alle måter fantastisk tur under optimale vær- og føreforhold til dette ville og vakre fjellområdet. Tusen takk for turen, Stig!

Tospann til Nummestolane

Written by otto 06.05.2021 18:49

Grattis med høyest punkt i Vik på fast fjell, ja høyere enn isbreen også. Kjekt med godt turfølge og dere timet turen i optimalt vær..

Sv: Tospann til Nummestolane

Written by knutsverre 08.05.2021 20:21

Takk for det, Otto! Nedsmeltingen av Fresvikbreen medførte i hvert fall at det ble en ny og flott turopplevelse til Nummestolane og Rambertinden sammen med Stig!

Fin skitur!

Written by petter 05.05.2021 08:54

Takk for bra rapport! Synd at jeg ikke kunne være med, var, som du vet, nordpå og samlet endel fine fjell, er fortsatt på "nordsiden". Jeg må nok ta meg en tur dit engang forholdene inviterer..

Sv: Fin skitur!

Written by knutsverre 06.05.2021 18:43

Takk for hyggelig kommentar, Petter! Ser du har tatt for deg av flotte fjell omkring Røssvatnet i slutten av april, og det er vel bare begynnelse på Nord-Norge turnéen! God tur videre!

Gratulerer

Written by Olepetter 05.05.2021 08:33

med en flott tur! Grundig og godt beskrevet, og med nydelige bilder! Formen er ikke så verst, skjønner jeg.

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 05.05.2021 18:29

Takk for hyggelig kommentar Ole Petter! Det begynner å bli en stund siden de trivelige fellesturene våre til kommune-toppene i Sogn og Fjordane! Nummestolane skal visstnok være fin også som sommertur. Du får ta deg en tur dit i løpet av sommeren ;-)!

Missing title

Written by uglefisk 04.05.2021 19:56

Gratulerer med en flott stortopp!

Bratt ned fra Nummestolane

Written by knutsverre 04.05.2021 20:12

Takk for det Paal Andre! Tenkte på deg og turen din i fjor da du satte utfor den stupbratte skråningen mellom 1484 og 1509-toppen (bilde 4 i rapporten) på returen. Imponerende mildt sagt! Følte du at det var trygt?