Sur tur nær Bygdin (24.11.2010)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Sandhaugen (1,304m) 24.11.2010
Svarteknippa (1,548m) 24.11.2010

Komplettering

Valdres pf. >=100 m
24.11.2010: 99/156

Kart

Kart med ca. inntegnet rute.

Jeg kjørte til sameleiren ikke langt fra Bygdin og det var ikke mer snø enn at jeg fikk dyttet bilen inn der uten å sette meg fast. Så var det å vokse med blått og snøre sine ski. Været var i grunnen ganske fint, men det blåste en isnende kald vind fra nordøst.
Jeg fulgte et scooterspor (scootern hadde banket borti noe stein på vei innover, så vedkommende var vel ikke så veldig nøye med doningen sin?) et kort stykke før det bare var meg og snøen videre.
I grunnen et greit skiføre, litt tungt da det vekslet mellom løssnø og ei "vindhinne" som ikke bar.

Sandhaugen (1305 moh)

På Sandhaugen med Svarteknippa (1548 moh) i bakgrunnne.

I dag var det tur til topper jeg er 99% sikker på at jeg har besøkt tidligere, men altså ikke 100% sikker. Så hvorfor ikke en nyt tur? Jeg gikk opp nordøstryggen til Sandhaugen, nøt utsikten mot Bygdin og Gjendealpene og passet på å ha ryggen til nordøstvinden. Det blåste rimelig friskt på toppen.
Nede på andre siden var det bratt og steinete og skia måtte bæres. Like etter at jeg tok på skia fikk jeg erfare hvor ustabil fokksnøen var. I et bittelite, ikke altfor bratt leheng brakk hele fonna opp i flak og seg nedover. Altfor lite snø til å være skummelt, men en påminnelse om hvor ustabil riktig ustabil snø kan være. Det var også en rekke andre steder hvor ferske fokkfonner sprakk langt fra der jeg gikk.

Svarteknippa (1548 moh)

Fra Svarteknippa mot Bitihorn.

Før jeg begynte på oppstigningen hit, la jeg på et lag smøring, men det kan ikke ha vært noen god smørejobb, for jeg begynte snart å glippe og etter hvert var det null feste. Jeg var imidlertid for lat til å smøre opp, så jeg glapp meg opp til ryggen som jeg fulgte bort til toppen. Vinden beit godt her oppe også. Hode og hals var iskaldt inne i hetta og kinna stivna med en gang de havnet i vinden.
Kort opphold på toppen. Fin utsikt, men å henge der med den vinden gadd jeg ikke. Jeg fant i stedet et leheng noen hundre meter ned på returen og filosoferte litt over livskvalitet.
Det er i grunnen litt livskvalitet å slite litt, men enda mer livskvalitet er det når man etter litt slit kan pause i et vindstille, solfylt leheng og nippe til en varm termoskopp mens man betrakter drevsnøen som virvles rundt i lufta på alle kanter.

Fin tur, og nå har jeg i alle fall vært på disse toppene.

Noen flere bilder

Navn..

Written by DagGullesen 25.11.2010 02:09

Sandhaugen hmmmmm......merkelig navn på et fjell........

Litt skummelt underlag for neste snøfall ja

Vinter....flott!

Written by Atomsilda 24.11.2010 22:52

Heldig du... som "bare" kan stikke av...sånn burde vi alle hatt mulighet til....men ikke så enkelt gitt!

Sv: Vinter....flott!

Written by mortenh 24.11.2010 22:54

Se lyst på det. Du slapp i alle fall å fryse tærne dine i dag tipper jeg :)