Store og Vestre Tverrbottindene i Lom (30.04.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Store Tverrbottinden (2,161m) 30.04.2021
Tverrbottinden V1 (2,113m) 30.04.2021
Vest for Tverrbottinden V1 (2,110m) 30.04.2021
Vi kjørte inn Leirdalen så langt det var brøytet (ved Geitsetra) og parkerte her. Vi skulle uansett ikke lenger, da vi hadde lyst til å ta en topptur fra Søre Illåbreen. Det var mye folk i fjellet denne dagen, men de fleste som gikk oppover mot Illåskardet fortsatte videre oppover mot Bukkehøe. Dermed var det bare vi og 7-8 stykker til som labbet innover breen. Vi rundet etter hvert Vestre Tverrbottinden og gikk så opp i skaret mellom disse og Store Tverrbottinden. Herfra gikk vi til fots i godt opptråkkede spor opp til Vest for Tverrbottinden V1. Nabotoppen fristet veldig, og jeg hadde sett at det var gode spor som var tråkket opp i sørvesthellingen nedenfor fortoppen. Her var det veldig fint å gå, og snart sto jeg på Tverrbottinden V1. Utrolig artig topp, og stilig utsikt spesielt tilbake til fortoppen i vest. Nå var det Store Tverrbottinden sin tur å få besøk, vi tok bare litt drikke fra sekkene da vi passerte de nede i skaret, før vi bega oss opp lia på andre siden. Fine spor også her, men noe hardere da sola ikke hadde tæret så mye her. Flott topp dette også, artig å være her også vinterstid etter et par besøk om sommeren tidligere. Dermed gjensto bare nedkjøringen, noe jeg gledet meg til og Cecilie kanskje ikke så veldig frem til da hun tråkket over for en drøy uke siden. Det gikk som det oftest gjør, veldig bra og dermed var det bare å komme seg ned til Lom og få seg en vel fortjent middag :)
På vei innover mot Søre Illåbreen
Snart inne ved breen med Tverrbottinden V1 rett i mot.
Tverrbottinden V1 er rundet og vi er godt i gang med stigningen opp til skaret.
På vei opp til Tverrbottinden V1 i godt tråkkede spor.
Fra fortoppen mot Tverrbottinden V1
Tilbakeblikk mot fortoppen til Tverrbottinden V1, ruta jeg valgte går til venstre i fjellsiden nedenfor toppkrona.
Utsikt mot Bukkehøe fra Tverrbottinden V1
På vei ned fra Tverrbottinden V1
Utsikt til Tverrbottinden V1, fortoppen til venstre. Sporene på nedsiden av fortoppen kan skimtes så vidt på bildet.
Snart på toppen av Store Tverrbottinden
Cecilie på toppen Store Tverrbottinden
Cecilie valgte å ta beina fatt den siste nedstigningen til parkeringen, Sauhøe i bakgrunnen.