Nautgardstinden (01.05.2021)

Written by MetteH (Mette Haugrud) GSM

Ascents Nautgardstinden (2,258m) 01.05.2021

Det var meldt godt vær i Jotunheimen i helga, så vi pakka sammen turutstyret og satte kursen nordover. Dagens mål var Nautgardstind, på 2258 moh, PF topp. Parkerte ved Russtangen, spente på oss skia, og fulgte skispor oppover gjennom skogen. Etterhvert som vi så toppen i det fjerne, valgte vi å gå i luftlinje. Det var ikke et vindpust idag og stekende sol, så denne turen ble varm! Men vi var godt forberedt, og smurt oss bra med solkrem.

Det var litt skispor her og litt skispor der på turen oppover, men etterhvert som vi nærma oss Russlirundhøe, så vi et litt bredere skispor som vi fulgte rundt fjellet. Etter det var det strake veien rett mot toppen.

Begynte å bli litt sliten i beina etter å ha gått et stykke allerede, så idet høydemeterne virkelig begynte, kjente jeg at dette kom til å bli tungt. (Er noen uker siden sist skitur for min del)
Det hadde jeg helt rett i, å måtte ta det lungt.
Såg litt mørkt på det oppi bakken der, men litt etter litt gikk jeg, og før jeg visste ordet av det, gikk jeg opp de siste bratte høydemeterne.

En ting må jeg bare si... for en utsikt! Denne toppen var knall! Tung, men fantastisk tur.