Fjellstulfjellet i Notodden (22.04.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Nordøst for Bjønntjønn (780m) 22.04.2021
Fjellstulfjellet (786m) 22.04.2021
Fjellstulfjellet Sørøst (781m) 22.04.2021
Vinbekkhorn (778m) 22.04.2021
Nok en flott godværs-ettermiddag måtte benyttes og turen denne dagen gikk til Fjellstulfjellet i Notodden kommune. Jeg parkerte på Jerpetjønnshovet p-plass ved E134 og labbet i vei på god sti vest for Øvre Jerpetjønn. Det var bart og fint å gå hele veien opp til Sørøst-toppen til Fjellstulfjellet. Flott natur med spredt furuskog og gode utsiktspunkter! Videre innover mot Fjellstulvarden lå det igjen en del snø, og jeg var glad for at jeg hadde utstyrt meg med gamasjer. Snart kunne jeg nyte utsikten fra Fjellstulvarden som så vidt stikker opp over tregrensen.
Stinettet her oppe er godt utbygd og merket, og jeg så derfor mitt snitt til å få meg en fin rundtur. Denne rundturen skulle vise seg å bli litt mer strabasiøs enn det jeg så for meg, da stien nord for Ruggebergtjørnan og bort til Bjønntjønn i sin helhet besto av masse råtten snø som nådde meg helt opp til låret! Jeg var nær ved å ta strake veien ned igjen fra krysset sør for Bjønntjønn, men så at stien opp mot Vinbekkhorn heldigvis lå i solhellinga og at det ikke var fullt så mye snø der. Dermed ble turen forlenget med en avstikker opp til Vinbekkhorn (778) og deretter til toppen som ligger NØ for Bjønntjønn (780) før jeg gikk ned igjen til bilen.
Fine utsiktspunkter fra stien på vei oppover mot SØ-toppen til Fjellstulfjellet
Vinbekkhorn sett fra Fjellstulfjellet SØ
Dagens hovedtopp, Fjellstulvarden, i sikte.
Fjellstulfjellet (Fjellstulvarden) stikker litt opp fra skogen og byr på en panoramautsikt.
Tilbakeblikk mot Fjellstulfjellet fra en liten bar flekk underveis mot Bjønntjønn
Vinbekkhorn i Notodden kommune
Det ble en slitetur til Vinbekkhorn i dag!
Det ble en rask avstikker fra stien og opp til toppen som ligger NØ for Bjønntjønn. Jonsknuten ses så vidt i bakgrunnen.