Blåfjellet (02.05.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point P-lomme (100m)
Endpoint P-lomme (100m)
Ascents Blåfjell på Lifjell (817m) 02.05.2021
Visits of other PBEs Jakthytte Blåfjellet (566m) 02.05.2021
Blåfjellet "Vestlandsruta" P-plass (100m) 02.05.2021

Standard prosedyre opp til jakthytta via vestlandsveien opp lia her. Herfra var terrenget nytt.
Prøvde å følge den mektige fjellveggen bortover, men endte i et stup og eldgammel steinur. Mosegrodd, innviklede trær og kjipt. Fra hytta; kryss elveleiet og følg denne siden opp, mye mer humant!
Uansett; kom på rett spor opp til skulderen her. Fulgte videre og så ei renne med ca 2+ klyving. Valgte denne, gøy med litt krydning. Satt igjen stavene ved siden av et elgkadaver.
Forbi rennen var det knausete og småklyvete, ingen god vei egentlig. Forsøkte å finne svakheter i den siste veggen før topplatået. En renne med steinur og rennende vann ble redningen, greit opp her. Fra platået ble det lett jogg opp mot varden, et fantastisk parti, det fineste i Bø uten tvil!
Surra litt på veien ned, men ble stående ved det imponerende stupet mot sør. Her går det relativt rett ned mot hovedveien. Imponerende! Blåfjellet leverer på magisk fis.

Det begynte å mørkne på vei ned. Surra med hvor jeg faktisk hadde kommet opp. Overraskende nok fant jeg enda en renne, men denne gikk helt ned til bunnen av første klyverenne. Effektivt og energisparing. Antydning til dyretråkk her. Tilbake til skulderen og neste nede ved hytta da jeg skjønte at stavene sto igjen. Jogget opp og hentet dem, og tilbake til hytta og ned til veien. Bra tur, anbefales!

(GPS-sporet vil tydeligvis ikke overfører til Suunto-appen, #savnermovscount #Suuntotaderesammen)