Ytre og Indre Sula (02.05.2021)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Ytre Sula (1,318m) 02.05.2021 13:37
Indre Sula (1,326m) 02.05.2021 15:22
Gråfjellet (1,105m) 02.05.2021 16:24
Visits of other PBEs Blomlivegen (50m) 02.05.2021 10:58
Svinviksetra p-plass (380m) 02.05.2021 11:00

Dag 2 av 3

Siste dag av tredagers Sunndalscamp med Stian.

I dag valgte vi en tur i riktig retning i forhold til kjøreturen hjem. Stian hadde vært på både Indre og Ytre Sula flere ganger men var heldigvis mer enn klar for en ny tur.

Kraftig spor fra parkeringa ved demningen opp til Ytre. Vi spøkte med at det nok var en romsdaling som hadde satt sporet for det var i overkant bratt (eller begynte vi å bli litt slitne kanskje...).

Toppen av Ytre ble passert uten videre seremoni for vi skulle ned på sadelen mot Indre. Her var det bare noen gamle spor etter en enslig alpinist.

Etterhvert kunne vi sette igjen skiene (slapp heldigvis å ta de på sekken i dag...). Med stegjern og isøkser i beredskap ruslet vi bort til der det bratner til. Flanken mot nordøst er normalveien opp til toppen og med god sikring fra isøksene traverserte vi knapt halve flanken før vi klatret/kløv rett opp til toppen. Her var det 3 opptak som gikk greit men klatreøkser var en stor fordel. 2-3 skispor på toppen som kom opp fra øst. På returen valgte vi å traversere hele flanken da snøen var stabil og god hele veien.

Nede ved skiene foreslo jeg at vi kunne legge ruta nordover mot Gråfjellet, som tross alt er en ekte smultring, og Stian var med! Det viste seg å være et meget godt valg for nedkjøringen mot Gråfjellet og videre rundt Ytre ned mot bilen var den desidert beste denne helga. Nydelig puddersnø over stabilt og hardt underlag. Endelig fikk jeg satt gode og kontrollerte storslalomsvinger der jeg fikk kjenne litt på carvingen.

Med det var tre nydelige dager med alpine toppturer over for denne gang.

Spor etter stor aktivitet mot Ytre
Dagens hovedmål kommer til syne
Tilbakeblikk mot Ytre fra lunch på sadelen mot Indre
Enkel rygg opp til det bratte partiet på Indre
Snart kan skiene settes igjen
Flanken under toppen av Indre som må traverseres
Stian er straks oppe på toppen av Indre
Fra toppen av Indre med utsikt mot Ytre
Tilbakeblikk mot Indre og flanken vi traverserte under toppen
Ytre er også alpin fra ''baksiden''

Tøft.

Written by BjørnF 06.05.2021 06:55

Ikke så svært vanlig å gå på Indre den retningen vinterstid.

Snakket med en kar for noen år siden, han påsto at han hadde gått hele veien over Indre og til Ytre uten å ta av skia! Dette var lenge før randoutstyr.

Sv: Tøft.

Written by SturlaS 06.05.2021 16:38

Det er nok mest vanlig å gå opp fra øst på vinteren ja.

Hvis det er (veldig) mye snø kommer du sikkert greit opp med ski til kanten der det blir bratt. Men traversen bortover nordsiden på ski må være for spesielt interesserte. Får du en utglidning der eller det raser ut er det bare en mulig utgang..