Sogndalseggi og Steindalseggi (01.05.2021)

Written by Berge_ (Åse-Marie Aursand Berge)

Ascents Austre Sogndalseggi (1,384m) 01.05.2021
Steindalseggi (1,510m) 01.05.2021
Søre Steindalseggi (1,488m) 01.05.2021

Kjempefin tur med Inga i dag, 1.mai. Turen gikk fra Tråna/Nysete da veien inn til Anestølen var stengt, og med vekselvis med snø- og gruspartier. Gikk derfor inn med joggesko et stykke før vi spente på oss skiene og gikk videre inn til Anestølen. Har vært der tidligere, men ikke på vinterstid og ikke videre innover dalen, så det var på høy tid. Et enormt fint område som er litt litt lukket, og absolutt best å gå på de riktige forholdene. I dag var det helt topp, og kun fire andre kjentfolk på tur.
Vi tok oss en lunsj oppe på Sogndalseggi, og fant en fin plass å komme oss ned for å gå videre til Steindalseggi. Kom oss ned til Skardvatne og fulgte ryggformasjonen opp til Søre Steindalseggi, og videre til hovedtoppen. Der var det kjemefin utsikt til alle kanter, og fristet å gå videre til Steindalsbreen, men det får bli neste gang. Så var det av og på med feller et par ganger, før en kjempefin nedkjøring fra Sogndalseggi i sol og slush og bare fryd.
Et stykke på Anestølsveien stod skoene våre og ventet på oss, og det ble en fin avslutning på turen med en is på stranda da vi kom tilbake. Takk for turen Inga, for en nydelig dag!

Inga klar for julebord (evt gnagsår), men sine nyinnkjøpte nylonstrømper.

Flott område, og med Lammanipatraversen oppe til venstre.