Sørvikklumpen og Varden på Ytterklumpen. (01.05.2021)  4

Ascents Sørvikklumpen (374m) 01.05.2021 16:32
Visits of other PBEs Danielseter (233m) 01.05.2021 14:06
Varden på Ytterklumpan (307m) 01.05.2021 14:56
Mitt tredje besøk på Sørvikklumpen og da var det på tide å legge turen innom Ytterklumpan. Første stopp ble Daneilsetra som er et koselig liten hytten. Litt oppafor Danielsetra traff jeg på 2 hyggelige damer som hadde vært oppe på Sørvikklumpen . Snøen var så godt som borte så fine forhold oppe på fjellet. Litt mye opp og ned før æ nådde varden på Ytterklumpen. Her hadde det vært en person dagen før og vi var de eneste som hadde vært her i år! Ikke noe å si på dette byggverket. En solid varde som det faktisk var montert julebelysning på. Må vel ha nye batterier til neste jul. Etter en god pause med litt næring i kroppen så var det å ta seg videre til Sørvikklumpen. Noen byger gikk litt lengre mot øst så gikk heldigvis klar disse. Ser ut som det er litt mere snø nå en hva det var her for 2 år siden på denne tida. Her ved vardene så var det fint med en rast i le for den sure vinden, det var +5 c. Fin tur i dag og hadde det vært litt varmere i været så hadde det blitt en 5er.
Turen starter her i Fagerdalen. Ser her opp mot Årlottheia.
Bra at noen er å rydder unna rotvelt som ligger over stien.
Danielseter er vel også et turmål i seg selv. Noen interiør bilder kommer her..........
Mange skriver seg inn i turboka.
Der ligger Ytterklumpan som må forseres. Har ingen rute men finner vel den etter hvert.
Høyeste klumpen er passert. Et lite kort klyveparti ellers greit. Skal ned til den neste klumpen som ligger der nede.
Den ytterste Ytterklumpen hvor varden ligger:)
Målet i sikte!
Ser tilbake på Ytterklumpen med Sørvikklumpen til venstre.
Da er det bare å rusle de siste stykket så blir det en rast her.
Flagger er på plass. Det er jo 1.Mai.
Fint byggverk med en flott utsikt.
Mot Hysnes og Hasselvika.
Hestgrovheia er enda snødekt ei stund.
Vel ,da er det bare å komme seg videre. Takk for denne gang.
Liten varde her så flagge måtte opp her også. Sørvikklumpen bak.
Snart framme ved høyeste punkt for turen.
Panorama mot Ytre Trondheimsfjorden og Ørlandet.
Våren har vel kommet til det flate Ørlandet for en god stund siden.
Da starter nedturen. Skal passere til venstre for det lille vannet og videre ned lia mot skogen. De kjente formasjonene på Ytterklumpan sees godt.