Langrennstur på Vegglifjell (01.05.2021)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Eidsfjell (1,333m) 01.05.2021 10:33
Eidsfjell Nordvest (1,300m) 01.05.2021 11:21
Kvannehøgdin (1,320m) 01.05.2021 12:51
Tuva (1,248m) 01.05.2021 13:35
Skirveggnuten (1,381m) 01.05.2021 14:42
Visits of other PBEs Parkering Veggli skisenter (976m) 01.05.2021 08:33

Planen i dag var egentlig Fauskofjellet på randoneeski, men siden jeg så på skisporet.no at det var nyoppkjørte løyper på Vegglifjell valgte jeg heller å ta en tur i det området. Kortere kjøretur var det også.

Jeg la avgårde allerede klokka halv ni og fikk veldig gode forhold i nykjørte spor frem til Slepeskardet. Snakket litt med et par på felleski som startet samtidig med meg som skulle gå tur/retur Imingfjell, noe som er drøyt 7 mil. Forholdene på starten av dagen var perfekte for en slik tur.

Fra Slepeskardet var det tur utenfor løyper på skare med et tynt lag styresnø opp til Eidsfjell. Brukte skifeller på langrennskiene opp til toppen. Jeg hadde egentlig tenkt å snu her, men været var pent, turen hadde gått fort og det var ikke langt til Kvannehøgdin.

På vei dit skyet det over. Aner ikke hvor skyene kom fra, men de ble vel helst dannet over hodet på meg. Om det var redusert utsikt som gjorde denne toppen mindre spektakulær enn Eidsfjell vet jeg ikke, men utsikten er nok egentlig fin her også. Fikk meg en god matpause på toppen og fant ut at Skirveggen kan jeg jo gå over på vei tilbake til bilen. Grei topp å komme opp på og potensiell fin nedkjøring på østsiden om været hadde vært bedre og skiutstyret litt kraftigere. Noe egnet pausested fant jeg ikke på det flate toppartiet.

Resten av turen handlet bare om å finne kjappeste veien tilbake til bilen. Dyktig sliten på returen, men heldigvis var det mest nedoverbakker. Ble også sesongens lengste skitur så langt. Ikke rart jeg var sliten.

4 dager gammel elbil. Denne kommer nok til å bli brukt på en del turer fremover.
Perfekte skispor innover mot Slepeskardet.
Norefjell sett fra Eidsfjell.
Utsikt fra Eidsfjell. Senhovd til venstre og Blefjell til høyre.
På vei mot Kvannehøgdin kan Gaustatoppen skimtes under skylaget.
Toppen av Kvannehøgdin sett nordover.