Austre Ringstind og Stølsmaradalstind (30.04.2021)  6

Written by Movegen22 GSM

Ascents Austre Ringstinden (2,001m) 30.04.2021 12:11
Stølsmaradalstinden (2,026m) 30.04.2021 14:44

Det brygget opp til godvær og knallforhold i Hurrungane. De respektive arbeidsgivere ble spurt pent om avspasering, og det lot seg heldigvis gjøre. Reiste til Ringsdalen torsdag kveld, og fikk satt opp laoven før hordene kom.

Våkna til strålende sol - som spådd. Hardt og snøhelt innover hele Ringsdalen. Siden vi ikke hadde med skarejern, ble det stegjern opp "mørdarbakken". Greit over breen og inn i Ringsskar. Kom i prat med to som hadde omtrent samme plan som oss. De gikk til Stølsmaradalstinden først, mens vi gikk opp på Austre. Dette var for øvrig de eneste vi så i løpet av dagen på denne kanten - mens det kokte med folk på tur opp til Store Ringstind.

Vi satte igjen skia ved foten av Austre, og brukte stegjern/isøks helt til topps. God og fast snø så greit å ta denne tidlig på dagen. Det var bratt, men greit. Retur samme vei ned - det meste av turen baklengs. Ingen uoverkommelig topp dette, ved gode forhold som nå.

Vel nede ved skia, tok vi en laaaaang pause i sola. Hadde egentlig tenkt å gå på Nørdre og Nestnørdre Midtmaradalstind, men da vi så hvor nærme Stølsmaradalstind var (vi trodde det var mye lengre over breen der), og visste at det var spor opp dit - ble planen omgjort.

Greit opp til vi runda sekundærtoppen. Derfra ble det i overkant ekkelt for Sekretæren på ski. Litt "sirkus", men fortsatte videre. Turplanlegger tok skia helt opp, mens Sekretæren satte dem igjen i skaret mellom toppen og sekundærtoppen. Flott utsikt fra toppen (som på alle andre topper i Hurrungane). Turplanlegger tok av feller på toppen. Sekretæren runda fortoppen på ski med feller, og tok av skia og gikk på beina det bratteste partiet. Fikk ei fantastisk nedkjøring i tørrpudder mot Stølsmaradalsbreen!

Vel nede på breen var det på med feller igjen, og opp til Ringsskar - hvor vi tok ei ny god pause. Mer pudderkjøring ned breen på andre sida. Vi var spente på "mørdarbakken" - om sola hadde fått gjort sitt. Det hadde den, heldigvis, så det ble slush-kjøring, og ikke "booting" - sjøl for Sekretæren. I dalen hadde ikke sola vært nevneverdig hard med snøen, så vi seila egentlig greit fram til teltet igjen.

For en flott dag i Hurrungane! Og at det ble Stølsmaradalstind i stedet for Midtmaradalstinder var egentlig ren bonus.