Mellomskorene med nedkjøring i nordøstrenna (29.04.2021)  6

Ascents Mellomskorene (1,792m) 29.04.2021 13:23
Selhaugen (604m) 29.04.2021 15:06
Visits of other PBEs Dyrdalsvegen (453m) 29.04.2021 09:27

Fantastisk vårtur med Øystein i strålende vær, med tørrsnø i nordsidene og generelt stabile forhold som følge av nattefrost og lav dagtemperatur.

Innmarsjen var i dag lettgått da vi kunne følge spora til noen som hadde gått inn til Storvatnet dagen før på overnattingstur. På vei innover fikk vi grei oversikt over de tre nordlige rennene på Mellomskorene som vi hadde sett ut som mulige nedfarter. Alle så tilsynelatende kjørbare ut, selv om den midtre virket smal og det var vanskelig å vurdere skavlene og bratthet i toppen. Den klart mest interessante var uansett den østligste ettersom den er lengst, mest variert og slakest.

De tre nordrennene. Vi kjørte den til venstre.

Ettersom vi var nokså trygge på at snøen i renna ville være tørr og upåvirket av vind, og det fristet mer å kunne gå på ski i sola i stedet for å vasse 400 bratte høydemeter med ski på sekk i ei kald nordside, valgte vi å gå rundt fjellet og opp breen i sørsida. Det var et fint valg i dag. Med høyere dagtemeratur ville det nok ikke ha vært forsvarlig med tanke på risiko for solutløste skred fra sørsida av Mellomskorene, og ikke minst i den sørlige renna vi gikk opp.

Etter en liten matpause på toppen svingte vi oss ned til inngangen på rennene i perfekt tørrsnø. Her fikk vi dagens første overraskelse. Inngangen til den nordlige renna var i praksis 10 meter loddrett snø, og dermed uaktuell uten rapell, mens den delte inngangen til de to andre også var betydelig brattere enn vi hadde sett for oss. Vi bestemte oss likevel for å gi det et forsøk, og skifta over til stegjern og fiska frem isøksene. Jeg vil anslå at inngangen, slik snøen lå i dag, var rundt 60 grader. Snøen var heldigvis tørr og stabil, og det gikk derfor greit å traversere seg bort til den lille rampen i toppen av den østligste av rennene. Herfra var det ren nytelse ned selve renna.

Foto: Øystein

Utmarsjen ble også mye greiere enn fryktet da det kalde været sørget for så god glid at vi i praksis skled helt tilbake til bilen bare med noen få korte parti med litt staking og skøyting.