Høgåsen i Nes, Nes pf 20 (25.04.2021)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Bjørknes, innkjøring Bjørndalen (207m)
Ascents Høgåsen Sør (374m) 25.04.2021 15:40
Høgåsen i Nes/Eidskog (375m) 25.04.2021 15:49

Parkerte i krysset der Bjørndalsvegen begynner. Bommen var åpen men tok ikke sjansen på å kjøre inn, da det sto at den stenges uten forvarsel. Vurderte å følge en gammel hogststi rett opp mot toppen like etter bommen, men bestemte meg for å følge vegen helt inn langs sjøen for å se og ta en rundtur på nye trakter.

Vakkert langs Bjørknessjøen og hogd langs sjøen så sjøutsikten var upåklagelig.

Etter ca 1,7 km på vei langs sjøen bryter veien av oppover. og ender i Bjørndalen

Bjørndalen der Bjørndalsvegen ender. Her fortsetter stien til høyre for porten.

Fortsatte oppover hogstvegen som etter hvert deler seg i flere retninger men jeg holdt meg sånn nogenlunde langs stien merket på kartet i retning Bjønnmyrvegen.

Fortsatt snø på Bjønnmyrvegen. Mille var fornøyd med det.
Ikke lett å finne stien opp til Høgåsen i svingen, men den tar av der svingen begynner og det så bare ut som en liten bekk i begynnelsen. Etter hvert ble det imidlertid veldig lettgått og fint.

Gikk først oppom markert topp/prikk på kartet uten navn og ga den navnet Høgåsen Sør. Her var det ganske så god utsikt østover og jeg kunne se bort på Høgåsen. Det var relativt greit gjennom skogen bort til Høgåsen.

Trodde flest dette var toppen men...
Men 100 m lenger bort fant jeg toppen med kartverkets bolt. Bygde også opp en liten varde.

Kort drikkepause på toppen for jeg tok sikte direkte mot Bjørndalsvegen, selv om jeg bommet litt på retningen i starten....

Kom etter hvert inn på en lysning/gammel hogstvei som jeg fulgte et godt stykke nedover inntil jeg syns den svingte vel mye sørover.
Litt utsikt i overkant av et hogstfelt fra ca 285 moh.|. large

Fulgte deretter et par forskjellige gamle hogststier nedover mot Bjørndalsvegen. Raskt og lettgått, selv om jeg egentlig hadde tenke å komme ned å veien litt nærmere bilen.