Skultrevassåsen og 2 naturreservater Drangedal (24.04.2021)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents NV for Elgemyra (300m) 24.04.2021
Grunnvannsknuten (355m) 24.04.2021
Skultrevassåsen (359m) 24.04.2021
Trugvannåsen (323m) 24.04.2021
Tvillingtjennåsen (337m) 24.04.2021
Visits of other PBEs Skultrevassåsen naturreservat (300m) 24.04.2021
Trillingtjennane naturreservat (300m) 24.04.2021
Sola dukker opp over Grunnvannsknuten og lyser opp urørt skog

Opp ved 5-tida, peise innpå tung kølsvart, knapt flytende kaffe med tilhørende dunlett frokost...balansert kosthold må vite.
Turen skulle gå til Henseid i Drangedal med turkompanjong Tommy "ikke opp der'a".
Parkerte litt sør for Nordre Henneseid i 4-5 minus og totalt stille, ikke et vindpust, ikke et knyst..
bortsett fra kjeften til Tommy da...
Vi satte opp et greit tempo langs grusveien som lå i skyggen, mens sola varmet åsene i vest i duse gullfarger.
Mye pisspreik og dårlig humor på vei innover gjorde at vi missa "avkjøringa" til Trillingtjenna naturreservat, så oppe ved Vreen forsto vi at vi var "way off track", men det er vi vant med, bare å klekke ut en ny "plan" som garantert ikke blir fulgt....
Fulgte først en gammal kjerrevei/hinderløype vi rimelig kjapt avspora fra og tok kurs rett opp mot heia. Veldig åpent og lettgått vel oppe på platået, susa over Trugvannsåsen og det var en uvanlig plankekjøring helt bort til Grunnvannsknuten. Herfra ble det mer kupert og uframkommelig noe vi (les jeg) var glad(e) for...
Ble en kort pause oppe på Skultrevassåsen hvor vi bivånet i smått andektighet ei ekstremt gammal og forvridd eik, som må ha stått der i fordums tid i all sin prakt og framvist storhet og respekt for sine mindre undersåtter.....undertegnede og "ikke opp der'a" var nede og viste vår respekt til denne forvridde kjempen som har overlevd århundrer og nå gir liv til utallige andre arter...
Videre ble det utfordrende, ekstremt bratt og få muligheter for en vellykket nedstigning.
Nede i brattlia fant vi et hjortetråkk vi valgte å følge på langs av skråningen med stup litt lenger ned. Forsiktig bortover her med mye kvist og annet nedfall attpå. Kom så til en mulig vei ned uten å hoppe fra klippekanten altså, et meget bratt skar med løsmasser og andre utfordringer lå der "innbydende" for undertegnede men ikke like fullt for "ikke ned der'a".
Brukte god tid på rekognosering og fant ut at det var innafor og inntok prøvekanin-rollen, meget forsiktig karret jeg meg nedover. "Ikke ned der'a" fikk beskjed om å vente da løsmasser løsnet...hmmm...hvem skulle trodd det...
Skaret endte i bratt ur og mye nedfallskvist som for meg er mye mer forræderisk, men med yndig eleganse og balanse kom vi ned i tverrskaret. Herfra ble det herlig klyving og tro det eller ei "Ikke opp der'a" ledet an etter at jeg sa det går helt greit opp der..
Vel oppe på andre sida av tverrskaret ble det nok ei pause i sola og tystnaden....hvor pokker var alle fuglene i dag? Så vi så skremmende ut i dag?
Videre ble det sikksakkgåing gjennom særdeles kuperte og krattete områder, flotte områder må vite. Langlunsj og full strekk ble inntatt på Trillingtjennåsen SØ. Herlig utsikt, varmende sol og fortsatt total tystnad og strimer av godlukt fra røsslyng ble medbrakt den lette brisen...aahh..det gode liv!
Ble liggende lenge å sløve før vi tok kurs for Trillingtjennåsen (og ikke Tvillingtjennåsen som det står på nåværende tidspunkt på PB) som medførte mer klyving og toppområdet skulle vise seg å være det flotteste på hele turen.
Videre gikk vi langs åskammen før vi brakk bratt ned til grusveien og videre fram til kjerrene.
Nok en flott tur var gjennomført.