Bakkeåsen & Presthøgås m/flere - Holmestrand (22.04.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Tjuvborgen parkering (53m)
Endpoint Tjuvborgen parkering (53m)
Ascents Tjuvborgen (145m) 22.04.2021 14:19
Tasserudåsen (106m) 22.04.2021 19:58
Visits of other PBEs Tjuvborgen parkering (53m) 22.04.2021 13:58
Ravnåskollen utsiktspunkt (126m) 22.04.2021 15:47

Igjen skulle det bli pent vær med lettskyet og mye sol, men en kald vind sørget nok en gang for at temperaturen ikke ble veldig høy. Jeg ville derfor holde meg i lavlandet hvor våren var godt i gang og det meste av snø var smeltet vekk.

I dag gikk jeg for en kortreist tur, og satset på noen åser mellom E18 og Hof i Holmestrand kommune, som ikke er lange bilturen fra Drammen. Etter en liten halvtime var jeg på parkeringen hvor stien til Tjuvborgen starter. Plass til en del biler her, og infotavle om denne bygdeborgen ved Foksetjern.

Tjuvborgen parkering.

Tydelig og merket sti fra parkeringen til toppen av Tjuvborgen (145). Vel, i starten var det vei, men det ble snart en god sti som gikk i svinger opp sørryggen. Noe vått og små rester av is og snø i begynnelsen. Underveis opp ryggen passerte jeg restene etter bygdeborgen.

I dette krysset forlot jeg kjerreveien og fortsatte på stien mot Tjuvborgen (145), som er åsen til venstre. Lengre bak til høyre er Bakkeåsen (215)

Få meter vest for toppunktet på Tjuvborgen (145) var det en nydelig utsiktsplass med sitteplasser hvor man kan se utover Foksetjern. For øvrig var hele Tjuvborgen en fin ås som tydeligvis er ganske mye besøkt.

På Tjuvborgen (145).
Utsiktsplassen på Tjuvborgen, hvor man kan skue utover Foksetjern.

Fra toppen av Tjuvborgen fortsatte jeg på sti videre nordover og ned til et hogstfelt i skaret mot Bakkeåsen. Oppover sørryggen på Bakkeåsen fulgte jeg en svak sti et stykke, men den ble ganske utydelig etter hvert. Halvveis oppe fikk ryggen en knekk, og videre mot toppen derfra ble ryggen brattere og smalere. Dette var et ganske artig parti, med lett klyving oppover.

På toppen av Bakkeåsen (215).

Jeg skrådde etter hvert nedover vestsiden på Bakkeåsen. Her gikk jeg i lyngen gjennom ganske åpen skog. Helt nederst, etter å ha krysset en vei, ble det langt mer kronglete et lite parti. Gjennom småskog og kvist, og så gampehopping over en bekk og et strømgjerde.

Så bar det oppover mot Ravnåskollen (172). Veldig variabelt underlag og terreng i nedre del. Først på fin traktorvei opp langs et jorde og under en høyspentlinje. Deretter i gjørmete skog til en åkerlapp hvor jeg gikk langs et nytt strømgjerde like nord for gården Oppsal. Nok en gang måtte jeg over et strømgjerde, og denne gangen strakk jeg lysken mer enn hva jeg hadde godt av. Jeg visste jo egentlig at det mest sannsynlig ikke var strøm i gjerdet nå, men pysete som jeg er så tok jeg ingen sjanse.

Fra der jeg krysset en traktorvei kunne jeg følge en blåmerket og tydelig, fin sti opp siste biten til toppen av Ravnåskollen. Ved toppunktet her var det nok et strømgjerde, men denne gangen kunne jeg i ro og mak spasere over via en trapp som var satt opp.

På Ravnåskollen (172) er det satt opp en trapp over et strømgjerde. Den vesle toppvarden ses helt nederst i bildet.

Den gode stien over Ravnåskollen fortsatte ned mot vest til veien som går gjennom et område med en del hytter. Underveis nedover vestsiden svingte stien ut mot sørstupet, og her var det flott utsikt.

Ravnåskollen utsiktspunkt. Innsjøen nede til høyre er Vikevannet. Åsen i venstre bildekant er Presthøgås.

Jeg fulgte grusveien gjennom hyttefeltet ved Oreberg, og så et lite stykke sørover igjen på veien som går mot Tangen. Deretter opp til høyre på en noe gjengrodd traktorvei før jeg nådde et ganske stort hogstfelt på Tangenåsen. Øverste del av ryggen hvor toppen lå var ikke hogd, men her var det allikevel en del utsikt. Tangenåsen (124) skulle vise seg å bli en de beste utsiktstoppene på hele turen.

På toppen av Tangenåsen (124). Åsen i bakgrunnen til venstre er Presthøgås (249).
Fra hogstområdet på Tangenåsen (124) var det god utsikt. Her mot sørøst, med Presthøgås (249) til høyre i bildet.

Ned fra Tangenåsen (124) gikk jeg omtrent samme vei som jeg hadde gått opp. Deretter vandret jeg på grusvei bort til gården Stigen. Der krysset jeg over et jorde og fulgte en sti/traktorvei oppover nordsiden på Furuåsen (185), og så videre opp på Presthøgås (249). Under oppstigningen til disse to toppene lå det igjen noen snøflekker på skyggefulle plasser. Særlig på en liten myr like nord for toppen av Presthøgås (249) var det overraskende mye snø igjen. Vil anslå nesten en halvmeter på det meste. Dette må ha vært en kald plass, for ellers var det jo stort sett tørt og bart underlag. Det var bare på denne myra og litt før toppen på Furuåsen (185) at jeg tråkket i ordentlig snø. Rester av is hadde jeg nemlig sett et par steder tidligere på turen...

Oppstigningen fra Stigen mot Furuåsen og Presthøgås ble imidlertid tung. Jeg gikk litt tom her, men det bedret seg senere etter pausen på toppen av Presthøgås (249), hvor jeg fikk i meg drikke og mat.

Varden på toppen av Presthøgås (249).

Fra Presthøgås (249) virket det først veldig bratt ned mot sør til et skar, men denne skråningen var helt grei der jeg gikk. Nede i skaret fant jeg en sti, og denne fulgte jeg bort til traktorveien som er inntegnet på kartet. Stien er for øvrig også stiplet inn...

Traktorveien går sørover oppå åsen, men svinger utenom toppen på Sørøst for Presthøgås (243). Jeg tok først avstikkeren oppom denne toppen, innen jeg fant tilbake til traktorveien.

På Sørøst for Presthøgås (243).

Det behagelige kveldslyset begynte å gjøre sitt inntog mens jeg vandret sørover på den fine traktorveien oppå åsen sør for Presthøgås. Her var det virkelig trivelig å rusle, særlig siden det gikk mest svakt nedover og jeg begynte å bli litt sliten.

Nede i et dalsøkk forlot jeg traktorveien og kom snart inn på en sti som gikk opp på søndre del av Nøtnesåsen, men ikke til selve toppunktet. I stedet rundet den toppen på øst- og sørsiden, og skulle ifølge kartet fortsette mot vest/nordvest. Det var imidlertid ikke mange meterne jeg behøvde å rusle i lyngen fra stien innen jeg sto på det flate toppunktet på Nøtnesåsen (200).

I bakgrunnen er den flate Nøtnesåsen (200), sett fra traktorveien på åsen sør for Presthøgås. Her bikker jeg straks ned i bekkedalen hvor jeg forlot denne traktorveien.

Det ble litt mer lyngvandring østover fra toppen på Nøtnesåsen (200) innen jeg nådde en traktorvei igjen. Denne fulgte jeg ned til en grusvei, som jeg krysset, og så videre forbi en koie og deretter slakt nedover i nordlig retning på en temmelig gjengrodd sti/kjerrevei. Stiene her i nedre del av østsiden på Nøtnesåsen gikk enten nordover eller mot sør, og i tillegg ble de svært gjengrodd. Jeg ble litt utålmodig her, og ville egentlig ned til kjerreveien nedenfor så fort som mulig. Det var ikke langt ned til dalbunnen, men dette stykket ble det mest kronglete på hele turen. Etter en kort, men bratt skrent, måtte jeg forsere et virvar av bøyde busker og småtrær innen jeg nådde kjerreveien i dalbunnen.

Jeg krysset over dalbunnen på en ganske nyanlagt skogsvei. Oppover vestsiden på Brekkeåsen (130) fulgte jeg først en traktorvei til den stoppet, og så siste biten opp mot toppen i terrenget. Mye skog rundt høyeste punkt på Brekkeåsen (130), så ingen utsikt her. Kort pause på denne toppen innen jeg fortsatte nordover og samtidig skrådde ned mot veien som går i dalen vest for Brekkeåsen. Under denne nedstigningen kom jeg i et hogstfelt, og fikk utsyn nordover til bl.a. Tjuvborgen og Bakkeåsen:

I et hogstfelt i vestsiden på Brekkeåsen (130), med utsikt nordover.

Ved Lybekk nådde jeg grusveien, og fulgte denne over en høyde og videre til et kryss ved Stubbsrød, hvor jeg tok til venstre på en annen vei. Skydekket hadde nå sprukket mer opp, og sola begynte å kaste stadig lengre skygger.

Hvittingen (403) sett fra grusveien nord for Brekkeåsen (130).

Som avslutning ville jeg følge en traktorvei opp mot Tasserudåsen (106), og la den bli turens siste topp og min bestigning nummer 2000 totalt. Traktorveien var imidlertid nylig blitt brukt av skogsmaskiner, som hadde lagd dype og gjørmete spor. Det ble derfor noe mer styr å følge denne veien, men opp kom jeg uten å tråkke for dypt i søla.

Det kveldes på Tasserudåsen (106). Min bestigning nummer 2000 totalt her på Peakbook.

Fra Tasserudåsen (106) måtte jeg bare rusle litt nedover i skogen, så var jeg tilbake på Tjuvborgen parkering noen minutter senere.

Da jeg ankom parkeringen, hilste jeg på 4-5 tenåringer som gikk i retning Tjuvborgen. Virket som de skulle ta en kveldstur opp på den, men det ble visst ingenting av. For mens jeg skiftet og gjorde meg klar for å kjøre hjem, kom gutta løpende tilbake og stakk av i bilen de hadde. De kjørte ut på hovedveien og gjemte seg og bilen bak noen trær. Her skulle de tydeligvis late som de hadde stukket av fra jentene, som kom gående like etter. Uten bil å sitte på i måtte de tusle ut til hovedveien. En prank fra guttas side, som jeg kjenner meg igjen i...