Hetlebakksåta og Birkelandsnipa (18.04.2021)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Hetlebakken snuplass (145m)
Endpoint Hetlebakken snuplass (145m)
Ascents Birkelandsnipa (288m) 18.04.2021
Hetlebakksåta (334m) 18.04.2021

Etter gårsdagens langtur på ski, var motivasjonen sånn halvveis for en ny tur i dag... Men da to gode kolleger fra andre siden av byen ønsket å gå en liten fjelltur i mitt strøk, måtte jeg nesten henge meg på. Det resulterte i en bedre tur enn forventet, hvor vi gikk på god sti mesteparten av turen. Det tok jeg ikke helt for gitt, siden jeg knotet en del den ene gangen jeg har besteget disse to toppene før (10.02.2017).

Vi startet på snuplassen i Hetlebakken, og gikk nordøstover i retning Hetlebakksåta

Etter å ha gått litt gjennom byggefeltet, fant vi raskt frem til en nokså god sti i skogen

Stien er vel så bra oppe på "fjellet". Det kan se ut til at de har tatt ut litt skog her på et tidspunkt, for fra knappe 250 moh. og oppover er det nokså åpent landskap. Dette gir relativt god utsikt!

Da er vi på toppen av Hetlebakksåta! Utsikt mot vårt neste turmål rett frem

Vi gikk samme vei tilbake til bilen, før vi gikk mer enn halvveis tilbake mot Blinde. Dette er veien som går rett vestover fra 30-40 meter sør for demningen til Hetlebakkstemma (122)

Vi fulgte greie traktorveier, og delvis åpne landskap helt til vi traff på en sti oppe på toppryggen til Birkelandsnipa

Da har vi toppen i sikte! Undertegnede glemte faktisk å ta bilde av toppen (tenk at det er mulig!), men har vært der før og håper derfor å komme unna med det...

På vei ned gikk vi nordover i krysset som ligger 100 meter øst for toppen. Dette er den raskeste og enkleste ruta fra Hetlebakk til Birkelandsnipa