Ypperlig og snill skitopp! (17.04.2021)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Heimdalshøe (1,842m) 17.04.2021

Tok denne toppen for mange herrens år siden, men da en gråsprengt høstdag.

Denne var imidlertid noe helt annet en strålende vårskidag med knallutsikt over hele Jotunheimen - og i godt selskap. Monica og jeg plukket opp Elisabeth på veien og kjørte over Valdresflya - ganske tidlig på dag til oss å være (og bra var det for enormt mange folk som skulle parkere for toppturer). Sist jeg var der gikk jeg på beina fra Heimdalsmunningen, mens Monica og hennes søster Iris og samboer Johan visste at Heimdalshøe på ski var mye bedre rett fra nord.

Vi fant Iris og Johans bil parkert rett før avkjøringen til Gjendesheim og Maurvangen. Parkerte der, kaster på oss skiene og gikk sakte og jevnt oppover lia i retning Heimdalshøe sammen med de. Var akkurat passe hardt og fint føre, med perfekt styresnø på toppen - så gledet oss allerede til nedturen!

Fint ja!

Vi sikta oss inn på dalen/skaret mellom Vestre Heimdalshøe og selve hovedtoppen. Vi tok matpakka i solsteika rett før vi sto oppe i skaret. Utsikten var helt upåklagelig hver gang vi snudde oss tilbake mot Jotunheimen. Siste metrene opp ble det litt hardere, men gikk uten problem opp til majestetisk utsikt på et stort platå og med haugevis av soltilbedere som hadde gått rando opp.

Monica på toppen med hele Jotunheimen i bakgrunnen

Nøt utsikten fra toppen en god stund og møtte der jammen på Ingar og Kristin også som hadde kommet fra Heimdalsmunningen opp. Ned igjen var det bare å nyte livet med deilige svinger helt ned til bilen - samme vei og med et stort glis om kjeften. Brukte neppe mer enn ca 4 timer på turen opp og ned.

En lett og behagelig kommunetopptur på telemarkski som absolutt anbefales på ski!