Edelweisspitze (05.08.2007)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Edelweisspitze (2,577m) 05.08.2007

Kjørte Grossglockner Hohalpenstrasse dagen etter at vi hadde vært (omtrent) på Grossglockner, for å få noen gode bilder av Østerrikes høyeste fjell. Det fikk vi, og på veien videre nordover dukket skiltene om denne toppen opp. Jeg hadde ikke fått med meg at man kunne kjøre opp på dette fjellet.

Været var flott, og utsikten kom sikkert til å bli god - og siden vi allerede hadde betalt en god sum (nær 30 euro i 2007) for å kjøre denne veien (Grossglockner Hohalpenstrasse) kunne vi like gjerne stikke oppom Edelweisspitze. Du skal visst kunne se rundt 30 3k-topper fra denne toppen.

Det var trangt og smalt på slutten, og massevis av biler og folk. Leiebilen vår klarte brasene helt greit, og så vidt jeg kan huske er dette det høyeste jeg har vært med bil i Europa. (Har vært på 3500 m i USA, og da merket man høyden på grunn av nedsatt motorkraft. Dette kjente vi ikke noe til på Edelweisspitze.)

Fra parkeringa på toppen av fjellet.