Reinheimen på sitt beste og en god runde i godt lag (16.04.2021)  6

Dørkampen (1,820m) 16.04.2021 19:28
Visits of other PBEs Billingen p-plass (730m) 16.04.2021 09:34
Steinbrua Billingen (800m) 16.04.2021 21:20

Endelig ble det en etterlengtet langtur på fjellskia og jeg var så heldig å få med meg Gustav på denne turen.

Det ble en utrolig flott runde fra Billingen. Det var ikke det raskeste føret, men snøen var tørr og fin i høyden, men det manglet den store glien. Det var enkelte spor å se i området, men langt fra mange, og vi så ikke en eneste annen person gjennom hele dagen. Flott vær, og 7-8 minusgrader ved start som gradvis steg utover dagen.

Det var en dryg etappe opp til første topp, Høggøymen. Vi tok oss en god rast i sola før vi startet på de siste 3 km mot toppen. Fra toppen kunne vi se neste mål for dagen, Sponghøi. Denne toppen hadde Gustav vært på en gang før, men jeg fikk lokket han med til å ta med denne, som jeg tidligere satte igjen etter en rundtur fra Torsbu. Det var flott og tørr snø å svinge seg ned i fra Høggøymen, før ferden gikk videre til Sponghøi. Her passerer en utleihytta Storvassbu, som nok er et godt utgangspunkt for toppsanking i dette området.

Etter en flott nedkjøring fra Sponghøi, satte vi kursen mot Digerkampen. Vi tok også med oss toppen nordvest for Digerkampen, som er en tvilsom 100 pf topp, men ikke store avstikkeren. Glissent med snø opp mot selve toppen, men det gikk med nød og neppe med skia på unntatt siste 10 meterne.

Deretter sikksakket vi oss oppover mot Digerkampen. Det gikk meget greit og var glad vi slapp å runde rundt i nordsida. På toppen var dagsferske skispor som kom fra retning Torsbu, men ikke noen folk å se. Etterpå satte vi kursen mot Dørkampen. Det er litt av et terreng og skue fra dette området, helt fantastisk. Det er et privilegie å få en slik tur på en dag som dette med såpass lite vind og varmende sol!

Med den flotte gryende kveldssola på toppen av Dørkampen og det fantastiske lyset, ble denne toppen en verdig avslutning på denne fantastiske flotte runden. Etterpå ble det en flott nedkjøring i fine forhold ned mot Dør. Jeg hadde egentlig antatt at returen til Billingen ble mye gliing og fart under skia, men slik var det ei. Det er et lett kupert landskap og med den litt trå snøen som var denne dagen, tok det sin tid. Vi var rimelig effektive føler jeg, men det tok oss neste to timer ut igjen med endel opp og ned, litt gliing og mye labbing, før vi tilslutt endelig kunne skrense oss ned til Billiingen igjen på hard skare etter nesten 12 timer på tur (inklusiv opptil flere nødvendige matpauser).

En høydare av en tur, med eminent turfølge!

På første drikkepause i bakkene opp fra Billingen
Vi ser Høggøymen i det fjerne
Høggøymen
Fra Sponghøi, Digerkampen til venstre bak
Nedkjøring fra Sponghøi mot Storvatnet
Ganske ferske jervespor på vei opp mot Digerkampen
Fra toppen nordvest for Digerkampen, med Digerkampen i bakgrunnen
Gustav nærmer seg toppen av Digerkampen 1945
Siste stigningen mot Dørkampen
Skyggen av meg selv på Dørkampen
Gustav på Dørkampen
Jeg nyter utsikten fra Dørkampen
Kveldssola dukker innimellom nedom fjellene
Returen mot Billingen i et formiddalt lys

Det

Written by ligroenb 17.04.2021 21:58

Hadde du glatt fiksa! Men, for å sitere Gustav, vi fikk ingenting gratis, måtte jobbe for kvar din meter :-) ikke super gli, men til gjengjeld fin og tørr snø å svinge i med fra toppene,.minus siste del :-)

monstertur

Written by kobbenes 17.04.2021 08:45

usikker på om eg hadde holdt heilt i mål på denne monsterrunden :-D