Breithorn i 2006 - såre enkel 4k (01.07.2006)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Breithorn (4,164m) 01.07.2006

Som siste tur i vår erfaringsrunde i Alpene, besøkte jeg og Lars-Petter (11) Breithorn – antakelig den letteste 4000-meteren i Alpene.

Vi overnattet i Visp (Sveits), på en flott campingplass knyttet til et lite utendørs badeland. Denne anbefales, for det var gratis inngang til badelandet siste timen (kl 18-19), eventuelt halv pris fra kl 16. Vi sto opp ganske tidlig, og kjørte vår lille italienske leiebil opp til Täsch. Her krydde det av parkeringstilbud, for ingen uten spesiell tillatelse kan kjøre veien videre til Zermatt. Vi parkerte og skiftet tøy på p-huset i togstasjonen (50 kr døgnet) og tok toget til Zermatt (kostet en drøy hundrelapp for oss to). Her trasket vi litt rundt i villrede, vinterkledde i sommervarmen, før vi fant taubanestasjonen som førte opp mot Klein Matterhorn. Dette var nemlig skiltet og kjent under navnet "Glacier Paradise".

Taubanen var dyr (rundt 500 kr for oss to), og på grunn av ombygging på mellomstasjonen presterte vi først å havne på Schwartszee! Det viste seg at billetten var gyldig for begge banene, så da fikk vi sett Matterhorn og Hørnlieggen på nært hold. Ulempen var at vi var styggelig seint ute og snøen var alt ganske bløt da vi gikk ut av bygget på Klein Matterhorn på 3800 meter. Klokka var nær 12 på dagen, og det var få taulag etter oss, men svært mange foran oss! Vi vågde å gå på bre selv om vi bare var to, siden dette var en så til de grader trafikkert rute, og jeg hadde med tauklemmer å gå opp på, dersom JEG falt nedi en sprekk.

Sprekker så vi svært lite til, og været var eventyrlig flott, og vindstille! Utsikten var selvsagt fantastisk hele tiden, der vi ruslet oppover Breithorns sørvestflanke. Der det bratnet noe til tok vi matpause, og Lars-Petter klaget på litt stive bein. Jeg følte meg mye bedre nå enn på Mt Blanc du Tacul en uke tidligere, og var svært ivrig på å komme opp de 350 høydemetrene. Etter snaut to timer kom vi til topps, der vinden plutselig slo imot oss. Vi satte oss derfor ned like i le av toppkammen og nøt været og utsikten her på 4164 meter. Matterhorn virket slett ikke så dominerende eller vanskelig sett fra denne vinkelen, og utsikten i retning Monte Rosa-massivet var eventyrlig flott.

Hadde vi hatt bedre tid og vært tre i taulaget skulle vi fortsatt ned og bort på Mittgipfel, som også er såre enkel. Det får bli en annen gang. Vi ruslet snart nedover igjen, for å være sikker på å rekke siste avgang ned (som vi egentlig ikke helt visste når var). Etter en time til, totalt 3 timer, var vi ved taubanestasjonen, og nå var også hodepinen så smått i anmarsj. Jammen var vi ikke skikkelig akklimatisert nå heller.

Jeg vil legge til at vi var nede i Visp kl 18. Det er således full mulig - med egen bil - å bo billig på campingplassen i Visp og bestige Breithorn på en dag.

Lars-Petter på toppen, med Matterhorn i bakgrunnen.
På toppen med Zentralgipfel bak, og deretter Monte Rosa-massivet og annet snacks.