SØer (16.04.2021)  6

Ascents Skarvflyløyfttinden SØ1 (2,218m) 16.04.2021 13:15
Skarvflyløyfttinden SØ2 (2,100m) 16.04.2021 14:53
Skarvflyløyfttinden SØ3 (2,060m) 16.04.2021 15:43

Denne turen har vært planlagt lenge - da vi hadde hyra inn 500fjell (Sondre Kvambekk) som guide. Vi trodde oss ikke til å prøve sjøl.

Gikk inn i Leirungsdalen torsdag kveld i strålende sol. Satte opp telt, og alt var bare fryd og gammen - til Turplanleggeren oppdager at liggeunderlaget er punktert. Når det sikkert var nærmere -20 grader om natta, sier det seg selv at søvnen ble så som så - når det nesten ikke var isolasjon mellom kropp og snø.

Våkna til sol fra skyfri himmel, og Sondre kom som avtalt litt over kl 9. Vi rusla innover dalen, og opp på ryggen mot breen (vurderte det som tryggest i stedet for å gå opp breen, siden det har vært komplekse snøforhold etter den lange kuldeperioden tidligere i vinter).

Greit over breen, og parkerte ski og unødvendig utstyr ved "foten" av den forjettede SØ1. Herfra gikk vi greit opp ei bratt snørenne og opp til ryggen. Den første delen på ryggen gikk også greit, men så nådde vi en hammer som var nesten umulig å forsere. Sondre først opp, og sikret fra topptau. Sekretæren som nr to strevde med randosko og stegjern. Kom opp til slutt med å bli delvis heist i selen, og delvis dro meg opp etter tau og kamkile. Turplanlegger fikk også litt trøbbel over her, men vi kom opp!

Greit ned og videre bort på de to neste. Overraskende luftig på toppen av SØ2.

Så var det bare å kruse ned i flott tørrsnø. Sondre holdt høgde nedover mot Leirungsdalen, mens vi måtte innom å pakke leir. Hadde egentlig tenkt å kose oss ei natt til i telt, men det gikk ikke uten liggeunderlag. Langt fram Leirungsdalen igjen, med hver sin pulk...

Men for en dag! For et vær! For en artig topp SØ1 egentlig er.

Takk til Sondre for stødig og trygg guiding. Vi hadde ikke kommet til topps uten han.

(Glemte å ta med telefonen opp til SØ 2 - da vi satte igjen sekker og ski).