Gråhøe (16.04.2021)  6

Ascents Gråhø (1,945m) 16.04.2021 07:55
Gråhøe (2,014m) 16.04.2021 07:55
Visits of other PBEs Billingen vinterparkering (732m) 16.04.2021 07:55

En lang, flott fjellskitur til Gråhø (1945 m) og Gråhøe (2014 m). Sistnevnte er høyeste fjelltopp i Reinheimen nasjonalpark og samtidig den eneste her over 2000 meter.

Fulgte en scooterløype som gikk bratt oppover fra Billingen, der det går en sti om sommeren. Videre flater det mer ut høyere oppe. Gikk etter noen skispor oppover, men det viste seg at disse sporene skulle mot Torsbu, og det oppdaget jeg litt for sent. Regnet med at vedkommende skulle mot Gråhøe, men det var altså ikke tilfellet. Terrenget her i Reinheimen er ikke like gjenkjennelig som i Jotunheimen, for eksempel. Så når man ikke er kjent, er det fornuftig å sjekke GPS'en ofte. Dermed ble et en liten omvei på 3 km extra. Det opplevdes drøyt å gå gjennom Skarvedalen østover frem til foten av toppene, men skiføret var veldig bra - smurte med blå extra og det var på ingen måte tungt å tråkke nye spor i nysnøen. Siste stigningene opp var slake. Besteg Gråhø (1945 m) først og deretter Gråhøe (2014 m). Vid utsikt på toppene - jeg kjente igjen flere fjelltopper over 2000 meter i Jotunheimen og i Breheimen på lang avstand derfra. Returen tilbake var veldig fin, perfekt terreng for fjellski i nedoverbakkene. Helt på slutten tok jeg av skiene og gikk på scootersporet gjennom skogen ned til Billingen, for her er det såpass bratt og samtidig hadde det blitt gjennomslagsføre under tregrensen i de varme, solrike ettermiddagstimer i dag.

Bilder

Ovenfor Billingen.
Meget bra skiføre innover i Reinheimen.
Gråhø (1945 m) til venstre og Gråhøe (2014 m) i midten.
På toppen av Gråhø (1945 m).
På toppen av Gråhøe (2014 m).
Tilbakeblikk mot toppene.
Snart nede ved Billingen.