Håp om telefondekning på Ytterdalsgubben (14.04.2021)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Kosterfjellet (817m) 14.04.2021 09:16
Ytterdalsgubben (901m) 14.04.2021 09:16

Et av hovedmålene med Svalbardturen ble også ganske nødvendig å bestige for å få tiltrengt telefondekning. Snøscooteren vår starta ikke og med satellittelefonen tom for strøm, da er det greit å vite været en muligens skal stå fast i.

Fra campen på ca. 620 moh var det ikke lange spaserturen før isøksa måtte frem for å komme opp den 30 meter høye snøflanken fra breen og opp på bandet. Selv om fotposene gjerne skulle varma føttene noe lengre i minus 22, så måtte de utgå allerede ved 650 moh på nordryggen for å sette på stegjern. Snøflanken opp til både Ytterdalsgubben og Kosterfjellet var utilgivelig bratt tilnærma hele veien. På toppen av Ytterdalsgubben kunne vi se utover store deler av Nordenskiöld Land. Værmeldinga for to dager frem ble lagra på mobilen og en tommel opp ble sendt til kjæresten for å konstantere at vi fortsatt levde. Lengre melding ble ikke prioritert i minus 40 effektive. Ytterdalsgubbens skarpe toppunkt og tindeprofil sett fra nord på Kosterfjellet, gjør at fjellet virkelig gjør seg fortjent som Grønfjordalpenes høyeste.

Toppryggen på Ytterdalsgubben med Kosterfjellet i bakgrunn
Snøflankene opp mot Kosterfjellet
Utsikt mot Ytterdalsgubben sett fra Kosterfjellet
Strekke mellom Camp og blå trekant ble gått til fots, ellers var tilnærma alt etter den bratte brekanten terreng for stegjern og isøks.