Lindumvarden i Kongsberg (13.04.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Lindumvarden (605m) 13.04.2021
Var på jobb i området og hadde planlagt en tur opp til Lindumvarden denne ettermiddagen. Etter det siste snøfallet skulle det vise seg å bli en temmelig utfordrende tur!
Jeg parkerte ved Åsland og tok sikte på den merkede stien som skrår seg bratt oppover langs de bratte fjellsidene. Jeg studerte lia litt før jeg gikk oppover og fant ut at jeg sannsynligvis ikke trengte å ta med trugene... snakk om kjempebom!
Da jeg var kommet opp gjennom hogstfeltet i omtrent 200 meters høyde ble det sammenhengende snø hvor dybden varierte fra 20 cm nysnø til godt over meteren. På vei oppover lia tråkket jeg gjennom utallige ganger og det ble en temmelig slitsom tur, heldigvis hadde jeg i alle fall tatt på gamasjer. Det ble selvsagt vurdert å snu mange ganger underveis, men jeg fant ut at så lenge det var fremdrift var det jo muligheter:) Rett før jeg skulle begynne å dreie litt vestover og senere mot sør kom jeg til et flott utsiktspunkt. Her tok jeg en god pause med mat og drikke. Videre herfra ble snøen noe fastere, dvs at jeg ikke tråkket gjennom lenger. Dermed var det bare å nyte sola og den flotte furuskogen, og forsøke å følge blåmerkingen videre opp til toppen. Like før jeg var oppe støkket jeg opp en storfugl, den hadde nok ikke ventet besøk denne dagen.
Etter nesten 2,5 timer sto jeg på toppen, sliten og fornøyd. Her var det såpass åpent at fjellfølelsen kom til meg umiddelbart! Nydelig utsikt i alle retninger, og en flott topp! Tilbaketuren gikk som alltid mye greiere, og jeg forsøkte med vekslende hell å unngå alle de lårdype hullene jeg hadde laget på vei oppover... Vel nede så jeg på klokka at jeg hadde vært på tur i litt over 4 timer, nå var det bare å komme seg tilbake til hotellet for å rekke middagen :)
Bart og fint på vei oppover gjennom hogstfeltet
Jeg skjønte fort at dette kom til å bli en slitsom tur da det så slik ut like over 200 meters kvota!
Nydelig utsikt over dalen fra et liten avstikker der hvor stien dreier mot vest
Godt skiføre på vei opp mot Lindumvarden:)
Åpen og fin furuskog opp mot toppen, her må jeg en tur tilbake igjen når det har blitt sommer!
Endelig på toppen av Lindumvarden!
Lindumvarden med sine 605 meter stikker så vidt opp over skogen rundt og byr på et flott rundskue!