Påskeføre på Snaufjellet (11.04.2021)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Giskemosaga p-plass (90m)
Endpoint Giskemosaga p-plass (90m)
Ascents Snaufjellet (893m) 11.04.2021
Visits of other PBEs Giskemosaga p-plass (90m) 11.04.2021

Min gode venn Johannes ringte meg sent, sent lørdags kveld. Han var på hyttetur, og var bekymret over den store snøskredfaren på Sunnmøre etter den siste ukas snøfall. Over 1 meter hadde falt på 5-6 dager, og nå var plussgradene kommet! Han var villig til å kjøre helt fra Fjellsætra i Sykkylven til Sjøholt, hvis jeg ønsket å gå tur med han. Selv om jeg har vært et tosifret antall ganger på Snaufjellet, kunne jeg rett og slett ikke si nei til dette: Siste dagers innesitting hadde gjort noe med trangen til å komme seg ut

Vi gikk normalruta fra Giskemosaga. Det er ifølge skiltet 5,1km herfra til topps, med rundt 800 høydemeter

I det vi nærmer oss Gamle Lisetsætra (420), åpner landskapet seg opp, og vi får fin utsikt vestover mot Sjøholt

Utsikt sørøstover mot noen av (nye) Ålesund kommunes høyeste fjelltopper: Fra venstre Storbotnshornet (1370), Sandegga (1364) og Heimste Skorkja (1322)

Like øst for Snaufjellet ruver Høgsvora 1163 meter over havet

Johannes har los på toppen! Sørsiden av Snaufjellet er i utgangspunktet svært lite skredutsatt, og byr på en "snill" nedkjøring for de av oss med fjellski. Jeg har attpåtil vært et par ganger til topps på langrennsski!

Litt mer vinterlig siste stykket mot toppen. Temperaturer ned mot 0, noe fokksnø og vind gjorde toppbesøket en anelse kjølig - I sterk kontrast til resten av turen

Felles toppselfie!

Selvstendig toppselfie!

Da er det bare å glede seg til 800 høydemeters nedkjøring på fantastiske forhold!