Mt. Doinyo Lengai (12.11.2009)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Ol Doinyo Lengai (2,962m) 12.11.2009 07:00
Visits of other PBEs Lake Natron Camp Site (680m) 12.11.2009 07:00

Dette var det første av tre fjell på afrikaturen, og en fin start på akklimatiseringen mot turens hovedmål; Kilimanjaro.

Mandag 9. nov tok Olav og meg fly til Schiphol der vi traff resten av gjengen (5 deltakere pluss reiseleder). Deretter nattfly videre til Nairobi.

Tirsdag 10. nov ble brukt til å komme seg fra Nairobi til Arusha i buss på helt forferdelige grusveier.

Onsdag 11. nov kjørte vi i biler fra Arusha og installerte oss i telt-hytter ved Lake Natron.

Rett etter midnatt torsdag 12. nov kjørte vi i terrengbiler frem til foten av fjellet Lengai. Det var en lang grusbakke opp og opp og opp, og jo nærmere vi kom toppen jo sterkere ble svoveldunsten. Sola kom opp rett før vi kom opp på kraterkanten, så vi var nok litt sent ute.

Det brumlet godt nedi krateret og svovellukta var sterk. Nedturen ble lang med tendenser til gnagsår.

På vei tilbake til camp kjørte vi opp til en lagune der det kom opp grunnvann, og det ble bading i elva og avslapning i sola.

Fredag 13. nov dro vi ned til Lake Natron kjent for sine flamingoer, før en lang biltur tilbake til hotellet i Arusha.

Neste fjell på turneen er Mt. Meru før vi avslutter med Kili.