Ramnen (Åfjord 10/80) (11.04.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Beskelandsveien (8m)
Ascents Ramnen (285m) 11.04.2021

Kjørte gjennom Osen Kommune etter Fv 715 og videre etter Vei 6312 mot Roan. Første mål i dag var fjellet Ramnen. Jeg hadde lest rapporten til Joso som har besteget dette fjellet, men jeg hadde ikke gps-spor. Jeg startet på samme plass som Joso ved Buavika. Disse kystfjellene er delvis stupbratte og delvis kronglete å gå i med store steinblokker og en del bjørk og einerkratt før man er på høyfjellet. Oppe i høyfjellet var det kommet mye snø. Lettgått innover mot toppen som har et trigpunkt. På returen prøvde jeg å finne den lette stien som Joso fant ned mot Beskeland, men den var vanskelig å finne pga snø. Jeg havnet i øverste del av Brattlia, men den var så bratt at jeg ikke tok sjansen på å gå ned, i tilfelle det var noen stup lenger ned. Jeg satte kursen opp igjen mot stupveggen, og plutselig fant jeg den fine stien ned mot Beskeland. Her var det også fotspor i snøen. Kanskje er det mulig å gå opp ei bratt gressli rett ovenfor Beskeland på en tørr sommerdag. Det vil korte inn turen betraktelig. Fortsatte veien fra Beskeland til parkeringa innerst i Beskelandsfjorden.
Trøndelag 731/1560

Osenfjorden
Sundet hvor Fv715 går i utløpet av Osenfjorden
Buavikbukta
Mye nysnø innover mot toppen av Ramnen
Toppen av Ramnen med trigpunkt til høyre
Trigpunktet på Ramnen
Kanskje er det mulig å gå opp denne fine gresslia fra Beskeland
Her blir det bacalao fra Buavika