7-fjellstur - i Øygarden (11.04.2021)

Written by Stigun GSM

Signalen bomveg (79m) 11.04.2021 15:34
Botlanipene p-lomme (112m) 11.04.2021 16:28
Knappskogfjellet p-lomme (55m) 11.04.2021 16:58

Har en stund syslet med tanker om en høyst uoffisiell 7-fjellstur i nye Øygarden kommune, dvs de 7 pf-100 toppene i kommunen på en og samme dag; på ingen som helst måte noen "bedrift"; mer som et artig "stunt". Fin værmelding denne søndagen, fikk ingen med meg på tur og dro alene.

Liatårnet

Hadde tenkt å begynne i sør og arbeide meg nordover, men ved passering Liatårnet parkering ca kl 11 var P-plassen full, og jeg visste at tilstrømningen av turglade bare ville øke utover dagen. Etter med nød og neppe å ha funnet en plass til bilen la jeg i vei til likes med store og små på tur; de aller fleste nok i retning Fjell Festning. Isete og glatt i starten av stigningene i Bjørkedalen, bedre høyere opp hvor sol og vind hadde tørket opp fjellet i større grad.

Liatårnet fra vest

Forsiktighet på vei ned, videre mot Veten.

Turdata Liatårnet: Distanse 4,8km. Samlet stigning: 332m. Turvarighet: 1t 22min

Førdesveten

Parkering på Førde øst for Førdesveten, mange biler parkert og måtte stå langs veien et lite stykke nedenfor den nokså avgrensete p-plassen. Traff mange på tur. I en avsolt bratt ur et stykke før toppen meget glatt og isete og her var for anledningen lagt ut tau. Tendens til "trafikkork" her på veien ned. Mange som koste seg i solen på toppen i le for en fortsatt kjølig trekk fra nordøstlig retning
Veten med sikteskive og toppvarde

Videre til Sangholthornet.

Turdata Førdesveten: Distanse 4,3km. Samlet stigning: 302m. Turvarighet: 1t 15min

Sangholtshornet

I motsetning til turens to første topper var det ingen biler parkert i den lille p-lommen på Sangolt nord for toppen. På utydelig, og ikke minst; våt sti i retning toppen fra nordvest, deretter rundt den bratte vestflanken og opp på toppen fra sørlig retning. En mann med små barn på toppen, ellers var jeg alene

Sangoltshornet fra nordvest
Utsikt østlig/nordøstlig retning

Turdata Sangoltshornet: Distanse 1,6km. Samlet stigning: 172m. Turvarighet: 42min

Signalen

Parkering ved Kiwi-butikken på Halsvarden, fulgte vei i retning vannverk, deretter merket og nokså tydelig sti i retning toppen. Heller ikke her de store skarer på tur, traff en mann på vei ned fra toppen. I motsetning til Sangoltshornet nokså lettgått tur.

Signalen. Liatårnet like til venstre for varden
Fint lys over Nordsjøen i sørvest

Videre til Litle-Sotra og høyeste punkt Botlenipa.

Turdata Signalen: Distanse 2,2km. Samlet stigning: 129m. Turvarighet 37min

Botlenipa

Valgte "minste motstands vei" og kjørte til endes i Høgafjellsveien til parkering ved vannverk. Her litt utydelig sti det korte stykket nordvestover til Botlenipa.

Fra Botlenipa mot Askøybroen og Byfjorden
Utsikt vestlig retning. Liatårnet til venstre

Turdata Botlenipa: Distanse 0,5 km. Samlet stigning 30m. Turvarighet 11min

Knappskogfjellet (Skjenet)

Parkering i "Hesteskoen" P-lomme like forbi Knappskog Skule og fulgte grei sti sørvestover mot toppen. En mann startet like før meg, han jogget og jeg så ikke ham igjen før ankomst toppen.

Knappskogfjellet med staselig varde

Ned samme vei og kjøring nordover på 555 mot dagens siste og syvende fjell.

Turdata Knappskogfjellet: Distanse 1,3 km Samlet stigning: 130m. Turvarighet 26min

Spjeldsfjellet

Parkering ved busskur Spjeld nord/Træet og fulgte godt merket sti i store slyng i vestlig/sørvestlig retning mot toppen. Muligens grunnet inntak av siste slumpen av vann eller fordi det var dagens siste topp; turen opp til Spjeldsfjellet var merkelig nok den der kroppen opplevdes lettest denne dagen. Et par mennesker på tur, bl.a et par som syntes å nyte det fine ettermiddagslyset mot havet i vest fra toppen.

Turdata Spjeldsfjellet: Distanse 2,0 km. Samlet stigning: 148m. Turvarighet 34min

Vendte nesen hjemover til middagslaging og dusjing( i omvendt rekkefølge) etter en fin og greit overkommelig "mini 7-fjellstur" i kjent og kjært kystlandskap. Blir vel neppe noen "klassiker" dette; artig å ha gjort det "lell".
Total effektiv gåtid: 5t 11 min. Brutto turtid (inkl kjøring mellom turmål):6t 57min

artigt stunt

Written by helgeF 14.04.2021 19:48

et par timer tidsforskjøvet og vi hadde møttest på toppen av Lillesotra.

Sv: artigt stunt

Written by Stigun 14.04.2021 21:42

Hei. Var nok vanskelig å treffe meg på Litle-Sotra sist søndag; tidsvinduet var av det ultrakorte slaget ettersom jeg valgte enkleste løsning ;-)