Hjortåsen (11.04.2021)

Hjortåsen S (207m) 11.04.2021 14:39
Kvitaråsen (169m) 11.04.2021 15:09
Visits of other PBEs Hjortåsen nord parkeringslomme (50m) 11.04.2021 14:09

Jeg kjørte til øya Strøno og parkerte i en parkeringslomme nord for Hjortåsen. Herfra går det en traktorvei sørover. Denne går snart over i en sti, som var til dels ganske våt og gjørmete. Grei sti opp til skaret sørvest for Hjortåsen. En del rotvelt og kratt opp til toppen herfra. Tilbake i skaret gikk jeg opp på den søndre Hjortåsen (207,75 moh. på kartet). Her er det en benk og et fint utsiktspunkt. Det går sti ned fra toppen, og denne tok jeg på vei ned til skaret. Etter å ha krysset myra vest for Hjortåsen kom jeg inn på stien som går sørvestover. Denne stien kunne jeg tatt ned fra toppen, så det ble en ekstra omvei her.

Nede i dalen mellom Sørstrøno og Nordstrøno fulgte jeg denne litt sørøstover, før jeg tok av på traktorvei. Denne ble snart veldig våt. Jeg fulgte noen tråkk opp til Kvitaråsen. Dette er en typisk skogstopp med begrenset utsikt. Fra toppen gikk jeg etter hvert bratt ned et søkk, før jeg igjen kom inn på den nevnte traktorveien. Litt unøyaktig GPS-spor nedover mot bebyggelsen. Til slutt ble det trasking på asfaltvei tilbake til bilen.

Fra trig.punkt Hjortåsen mot nord.
Fra trig.punkt Hjortåsen mot vest-nordvest. Søndre del av Sotra bakerst til venstre.