Uverudfjell med randoski. (11.04.2021)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Veslefjell (1,006m) 11.04.2021 09:41
Uverudfjell (1,179m) 11.04.2021 10:30
Uverudfjell trig.punkt (1,178m) 11.04.2021 10:44
Visits of other PBEs Kyrkjevatnet parkering (680m) 11.04.2021 08:15

Det var meldt tilskyende utover dagen så jeg klarte å komme meg av gårde med bil allerede kl. 06.30 fra Drammen. -8 i Numedalen var for øvrig det kaldeste på bilturen som foregikk trygt på sommerdekk.
Litt over kl.08 var jeg klar med randoneeski og liten sekk på Kjørkjevannet parkering og gikk i maskinpreparert løype en drøy kilometer oppover hvor jeg tok av fra løypa og siktet meg inn på Uverudfjell. Litt dårlig veivalg oppover, det gikk en skuterløype rundt høydedraget som jeg valgte på returen.
Ellers var ikke dette fjellet særlig egnet for randoneeski siden terrenget var kupert. Det ble mange justeringer av hælløfterne, men skifellene gadd jeg ikke ta av før jeg kom til toppen.
Det var hardt skareføre på hele turen så noen stor opplevelse å kjøre svinger på vei nedover var det ikke.

Kyrkjevannet parkering.
Litt dårlig veivalg oppover, så måtte skli nedover på feller etter dette høydedraget.
Tilskyende fra sør.
Utsikt fra Veslefjell sørover.
Utsikt fra Veslefjell nordover mot Uverudfjell.
Toppunktet på Uverudfjell ses til venstre på bildet. Gaustatoppen til høyre.
Gaustatoppen til høyre sett fra toppunktet på Uverudfjell.
Utsikt nordover mot Åklinuten.
Utsikt sørover mot Blefjell.