Marikollen (11.04.2021)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Sør for Stømnerhøgda p-plass (299m)
Ascents Marikollen (380m) 11.04.2021 11:32
Marikollen trig.punkt (379m) 11.04.2021 11:37
Marikollen Øst (380m) 11.04.2021 11:43
Visits of other PBEs Stømnerhøgda p.plass (310m) 11.04.2021 11:14

Kjørte opp til p-plass v/Stømnerhøgda. Men jeg syns ikke det var noe plass å parkere på her så jeg kjørte videre langs grusveien et par 100 meter og parkerte der og gikk bort til Stømnerhøgda for finne ut hvor det var mulig å gå videre. Det er et vakkert område med åpent og fort kulturlandskap. Ser skikkelig herskapelig ut. Vei rett frem mot hovedhuset var stengt med en port så jeg lusket meg rundt i det åpne landskapet og prøvde å finne stien som var merket av på andre siden, som skulle gå like øst for toppen. Her var det imidlertid en mengde traktorspor og fulgte derfor flere ulike spor opp mot toppen så direkte som mulig, men havnet litt for langt mot venstre. Litt mer direkte kurs på returen. En fin tur men man bør få med seg Marikollen trigpkt for det er der du har utsikten 180 grader og langt.

Fra startområdet rett nedenfor Stømnerhøgda. Fulgte langs venstrekanten av det åpne området.
Videre nedover lå det noen svære bygninger...
Lettgått og fint oppover lia til tross for en del nedfall og rester etter skogsdrift.
Toppunktet var ikke mye å skryte av.
Derimot var det formidabel utsikt fra trigpkt litt lenger nord.
Fra nord mot Marikollen Øst.
Det var en liten varde på toppen av Marikollen Øst.
"Herskapstomta" på Stømnerhøgda hadde, foruten en gedigen og vakker opparbeidet tomt, også en egen fotballbane..