Blånebba og Romsdalseggen (03.04.2021)

Written by dagste (Dag) GSM

Ascents Blånebba (1,320m) 03.04.2021
Mjølvafjellet (1,216m) 03.04.2021

Blånebba og Romsdalseggen på ski

Det var tåke og regn fra starten av dagen, men meldt sol fra ca. 14. Vi startet derfor å gå ganske sent. Rundt klokka 13 var det fortsatt tett tåke da vi kom opp til ryggen mellom Steinfjellet og Blånebba, så vi fant en plass i le for å spise og vente på sola. Mot slutten av pausen kom sola over Blånebba, men resten av Romsdalseggen lå fortsatt i tåke. Vi tok derfor turen opp på Blånebba mens vi håpet at tåka skulle lette bortover eggen også. Her var det nydelig påskesol, vill utsikt og mange som hadde tatt turen.
Opp til Blånebba
Toppen av Blånebba

Da vi kom ned fra Blånebba var tåken over Mjølvafjellet erstattet med klarvær, og vi fikk endelig muligheten til å gå eggen som planlagt. Turen var luftig, bratt, og helt nydelig fra Steinfjellet over til Mjølvafjellet. For å være på den sikre siden gikk vi med tau i bratte partier, og brukte stegjern og isøks. På det mest utsatte partiet mistet B det ene stegjernet sitt, men hun holdt roen og løste det fint.

Endelig kom sola over eggen

Det var fantastisk utsikt og vakkert lys på toppen av Mjølvafjellet.

Utrolig fin nedkjøring fra Mjølvafjellet tilbake til parkeringsplassen i Vengedalen, der vi kun måtte på med fellene et veldig kort parti.